Jäsenkirje 6/2023

Julkaistu 19.12.2023

Vuoden viimeisessä jäsenkirjeessä on terveiset liiton syyskokouksesta, tietoa jäsenjärjestöavustuksesta ja sen hakemisesta sekä tietoa vertaistukeen liittyvästä tutkimuksesta. Oletko kuullut jo Neurobasesta tai kuunnellut tuoreimman Hermoneuvoston podcastin Mielen hyvinvoinnista? Kirjeessä on mukana kurssilaisten kokemuksia kursseilta, ja vaikka joulu on juuri ovella, niin kurkistetaan jo myös kevään 2024 tapahtumiin!

Yleistä tiedotettavaa

Toimiston ja neuvonnan joulutauko 22.12.2023–7.1.2024

ADHD-liiton toimisto ja neuvonta ovat joulutauolla 22.12.–7.1.2024 välisenä aikana. Olemme jälleen toimistolla ja tavoitettavissa maanantaina 8.1.2024 alkaen.

Koko liiton väki toivottaa rauhallista ja hyvää joulunaikaa jäsenyhdistyksilleen!

Syyskokouksen 2023 terveiset

ADHD-liiton sääntömääräinen syyskokous järjestettiin hotelli Scandic Parkissa Helsingissä 25.11.2023. Kokouksessa oli edustettuna yhdeksän jäsenyhdistystä eri puolilta Suomea sekä liittohallituksen jäseniä.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset syyskokousasiat. Miska Keskinen valittiin toiselle kaudelle ADHD-liiton hallituksen puheenjohtajaksi. Sen lisäksi valittiin kolme varsinaista hallitusjäsentä ja yksi varajäsen erovuoroisten tilalle.

Uusiksi hallitusjäseniksi valittiin Johanna Anttonen, Sonja Romppainen ja Erja Selin sekä Tuomas Aarni varajäseneksi. Lämpimät onnittelut kaikille valituille!

Lämmin kiitos myös kaikille kokousedustajille, oli mukava nähdä pitkästä aikaa!

Kevään 2024 tapahtumia

Merkitse kalenteriisi kevään tapahtumia! Saat lisätietoa seuraamalla verkkosivujemme tapahtumia: https://adhd-liitto.fi/tapahtumat/

• 23.1. Verkkokaffet: Jäsenjärjestöavustus
    • 24.1. Tarinatuokio: Adhd ja uni
    • 8.2. Avoin webinaari: Ravitsemus osana adhd-oireisen lapsen hyvinvointia
    • 20.2. Tarinatuokio: Naisten ja tyttöjen adhd
    • 26.3. Verkkokaffet: (Aivoliiton, ADHD-liiton ja Autismiliiton järjestöjohtoa paikalla)
    • 26.3. Tarinatuokio: Adhd ja tunnesäätely
    • 25.4. Tunteet nepsy-kirjolla (lapset), maksullinen koko päivän koulutus
    • 25.4. Tarinatuokio: Adhd:n eri ilmenemismuodot
    • 17.5. ADHD-liitto 35-vuotta – juhlaseminaaripäivä Vantaalla
    • 18.5. ADHD-liiton kevätkokous
    • 28.5. Tarinatuokio: Aistiherkkyydet osana adhd:tä

Yhdistystoiminta

Uusi asiantuntija yhdistystoiminnan tukeen

Noora Mattila aloittaa yhdistystoiminnan kehittämisen ja koordinoinnin asiantuntijan tehtävässä 3.1.2024.

Nooran tavoittaa sähköpostitse: noora.mattila@adhd-liitto.fi tai numerosta 040 586 8860. Vuoden alusta alkaen voitte olla yhteydessä Nooraan kaikissa yhdistystoimintaan liittyvissä asioissa.

Jäsenjärjestöavustuksen raportointi, uuden avustuksen hakeminen ja Verkkokaffet

Jäsenjärjestöavustuksen vuoden 2023 käytön raportointi

Lähetämme avustusta saaneille jäsenyhdistyksille sähköpostitse Lyyti-linkin avustuksen raportointiin 8.1.2024. Raportointi tulee tehdä viimeistään 31.1.2024. Huomioittehan, että vuoden 2023 jäsenjärjestöavustuksen käyttö tulee olla raportoitu ennen uusien 2024-avustuksien myöntämistä.

Jäsenjärjestöavustusten 2024 hakeminen

ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto ovat sopineet yhteisten kolmi- ja kaksikantayhdistysten jäsenjärjestöavustuksien jakamisesta vuosille 2024–2025. Jako pysyy samanlaisena kuin vuoden 2023 aikana on ollut.

ADHD-liitolta avustusta voi hakea Neurokirjon ammattilaiset – NAM ry.

Aivoliitolta avustusta voivat hakea Etelä-Savon ADA ry, HYMY ry ja Pohjois-Karjalan nepsyt AKSONI ry.

Autismiliitolta avustusta voivat hakea Eijsveikeet, Pohjois-Savon ADHD-, Autismi- ja kielihäiriöyhdistys ry, Itä-Savon Puatti ry, Neuropsykiatrisen kirjon yhdistys – Nepsytic ry, Satakunnan SAMDY ry, Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry ja Varkauden Seudun Nepsyt ry.

ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta hakevat yhdistykset tulevat saamaan lisätietoa hakuprosessista sekä Lyyti-linkin avustushakuun sähköpostitse 8.1.2024. Jäsenjärjestöavustuksen hakuaika on 8.1.–25.2.2023.

Jäsenjärjestöavustukseen liittyvät Verkkokaffet

Järjestämme ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta saaville jäsenyhdistyksille Verkkokaffet avustuksen hakuun ja raportointiin liittyen tiistaina 23.1.2024 klo 17.30–19.00. Lähetämme erillisen kutsun Verkkokaffeille, mutta ajankohta on hyvä merkitä kalenteriin jo nyt!

Otattehan yhteyttä Katja Suniin (katja.suni@adhd-liitto.fi) kaikissa pienissäkin jäsenjärjestöavustukseen liittyvissä kysymyksissä!

Vertaisryhmien ohjaajat

Tutkimus yli 30-vuotiaiden adhd-oireisten vertaistuesta

ADHD-liitto toteutti tänä syksynä Innolink Oy:n kanssa tutkimuksen yli 30-vuotiaiden adhd-oireisten vertaistuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kokemuksia vertaistuen merkityksestä ja sen saatavuudesta. Lisäksi tutkimuksen avulla kartoitettiin, millainen vertaistuki palvelee adhd-oireisia aikuisia parhaiten.

Tutkimuksen tulokset vahvistivat sitä mielikuvaa, jonka olemme saaneet keskustellessamme adhd-oireisten aikuisten kanssa. Aikuisille suunnattua vertaistukea on vaikea löytää, tai sitä ei ole edes tarjolla. Tutkimukseen vastanneista lähes puolet toivoi vertaistukea verkossa. Tähän toiveeseen tulemme vastaamaan, sillä olemme pilotoimassa tulevana vuonna uutta verkkovertaistuen muotoa. Kannattaa siis pysyä kuulolla.

Lisäksi tutkimuksen perusteella 70 % toivoisi kasvokkain tapahtuvaa vertaistukea, joten haastammekin nyt kaikki jäsenyhdistyksemme ja yhteistyökumppanimme mukaan pohtimaan, miten saisimme lisättyä aikuisille adhd-oireisille suunnattuja vertaistukiryhmiä.

Avasimme tutkimuksen tuloksia tarkemmin blogissa 7.12. Tutkimus osoitti puutteen vertaistuessa.

Vertaisvanhempitoiminta

Vertaisvanhempitoiminta jää joulutauolle

Vertaisvanhempitoiminta jää joulutauolle 18.12. Välitämme uusia yhteydenottopyyntöjä vertaisvanhemmille taas 8.1.2024 alkaen. Myös TOIVO-vertaistukisovellus jää ADHD-liiton vertaisvanhempien osalta tauolle joulun ajaksi. Toivotamme oikein rauhallista joulun aikaa!

Kokemustoiminta

Kokemustoimijoiden peruskoulutuksen haku auki

Haku kokemustoimijoiden peruskoulutukseen keväälle 2024 on auennut.

Koulutuksen lähiviikonloput järjestetään tällä kertaa Jyväskylässä 17.–18.2.2024 ja 16.–17.3.2024. Lisäksi koulutus pitää sisällään kaksi arki-iltaa verkossa 20.2. ja 12.3. klo 17.30–19.00.

Jos siis koet itse tai tiedät jonkun, joka kokee paloa lisätä tietoa ja ymmärrystä adhd:stä omien kokemusten kautta, niin rohkeasti hakemuslomaketta täyttämään viimeistään 15.1.2024 osoitteessa Kokemustoimijoiden peruskoulutus (Lyyti-linkki).

Kurssit

Palautetta vuoden 2023 kursseilta

Vuoden 2023 kurssit ovat viimeisiä tapaamisia vailla valmiit. On ollut aika katsella vuoden toimintaa ja saatua palautetta. Iloiten voimme todeta kurssilaisten kokeneen kurssien vaikutusten olevan hyviä. Palautteiden keskiarvo oli 4,3 asteikolla 1–5.

Ensimmäinen Voimaa arkeen ISOsti -kurssi sai myös myönteisen vastaanoton. Kurssille osallistui poikkeuksellisen iso joukko, peräti 28 henkilöä. Iso osallistujamäärä toi paljon uudenlaista oppia, joista ammentaa vuoden 2024 kursseille.

Vuoden 2024 kevään ja kesän kursseista osa onkin jo haettavissa. Käythän tutustumassa kursseihin https://adhd-liitto.fi/tukea/kurssit/

Alla on poimittuna muutamia kursseilta saatuja palautteita:

” On vaikea kuvailla, miten merkityksellinen viikko tämä on ollut. Arvostan valtavasti mahdollisuutta osallistua ja olen saanut tästä niin paljon.”
    Voimaa arkeen ISOsti-kurssilainen

”Luulin tulevani ns. Tietoisku-kurssille (adhd vasta todettu ja kaikki on uutta), tulinkin “työpajaan”. Sain enemmän konkreettista hyötyä, kuin olisin ikinä uskonutkaan.” Voimaa arkeen ISOsti-kurssilainen

”Kurssi oli itselleni pelastus. En olisi etukäteen osannut ikinä ajatella, miten paljon tulenkaan hyötymään kurssista kokonaisuutena. Sain niin paljon uusia oivalluksia ja avaimia pärjätä oman ADHDn kanssa sekä parisuhteessa ja arjessa. Myös vertaistuella oli todella suuri merkitys, ja tapasin kurssilla mahtavia ihmisiä, joista jokainen oli omalla tavallaan tärkeä osa kurssia ja muodostunutta tiivistä porukkaa. En voi kun suositella kurssia todella lämpimästi. Tuntuu, että ymmärrän ja rakastan puolisoani kurssin jälkeen vain entistäkin enemmän, jos se vaan suinkin on mahdollista. Voisipa ihan jokainen, josta tuntuu siltä, että kaipaa apuja omaan elämäänsä, päästä kurssille.” Tunteella-kurssilainen

Virtuaaliheimo

Liity mukaan ADHOODSiin

Sinä 16–29-vuotias adhd-oireinen nuori tai nuori aikuinen! Tarvitsetko vinkkejä opiskeluun, työelämään tai arjenhallintaan? Kaipaatko vertaistukea? Tuu mukaan ADHOODSiin! Meitä on jo yli 1 500 ja halutaan myös sut mukaan!

ADHOODS on Virtuaaliheimo-hankkeen Discord-yhteisö 16–29-vuotiaille adhd-oireisille. Palvelimella jaetaan ajatuksia, kokemuksia ja tietoa adhd-oirekuvasta yhdessä vertaisten ja palvelimella toimivien ammattilaisten kanssa.

”ADHOODSista on löytynyt tukea ja turvaa, mitä ei omasta elämästä löydy yhtä hyvin, koska olen perheen mukaan ’valuvikainen’. Mutta ADHOODSissa voin olla toiselle se henkilö, jonka kanssa hän odottaa keskustelua. Oon tosi iloinen, kun löysin tän palvelimen.”

Liity mukaan ADHOODSiin: https://discord.gg/wBmVrHnhk7

Joko olet kuullut Neurobasesta?

Neurobase on neurokirjon nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu nettisivu, jossa käsitellään pelaamista ja somenkäyttöä. Sivusto sisältää muun muassa tietoa, tukea, vertaistarinoita ja kattavan vinkkipankin.

Sivuston UKK-osiossa lääkäri-Atte vastaa videoiden välityksellä muun muassa kysymyksiin, miten lievittää someahdistusta, voiko pelaaminen auttaa nepsy-oireiden hallinnassa ja miten adhd-lääkitys vaikuttaa pelaamisen ja somen osalta.

Sivustolta löytyy myös ADHD-podin jakso someen ja pelaamiseen liittyen. ADHD-podin tuottajakaksikko Ringa ja Reetta keskustelevat yhdessä ADHOODSin vapaaehtoisen Juhon ja Pelituen asiantuntija Annukka Såltinin kanssa pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Nelikko pohtii pelaamisen hyviä ja kehittäviä puolia, liiallisen pelaamisen ja somen käytön haittoja sekä ruutujen vaikutusta sosiaaliseen kanssakäymiseen. Luvassa on taatusti uusia, innostavia ja kriittisiä näkökulmia!

Ota Neurobase haltuun: https://neurobase.fi/

Hermoneuvoston uusin podcast-jakso on julkaistu

Hermoneuvosto on ADHOODSin oma podcast, jossa pohditaan yhdessä adhd-aiheisia teemoja.

Hermoneuvoston toisessa jaksossa Mielen hyvinvointi ADHOODSin vertsikka Minni ja psykologi/psykoterapeutti Kalle Partanen pohtivat yhdessä mielen hyvinvointiin liittyviä seikkoja. Jaksossa kuullaan Minnin ja Kallen pohdintaa muun muassa kielteisistä kokemuksista, yliajattelusta, häpeästä, maskaamista ja kuormituksesta.

Podcast-jakso on kuultavissa Spotifyssä ja YouTubessa.

ADHOODSin eka vuoden kuulumisia on nyt luettavissa Koordinaatin nettisivuilla

Saimme kutsun kertoa ADHOODSin kuulumisia koordinaatti.fi-sivustolle. Puheenvuorossa kerromme ADHOODSin eka vuoden kokemuksia, miten palvelimesta on muodostunut käyttäjiensä näköinen virtuaaliyhteisö.

Mitä kaikkea tämä eka vuosi ADHOODSin toimintaa on pitänyt sisällään? Lue koordinaatti.fi-sivustolta artikkeli AHOODS on yhteisö, jossa saa olla oma itsensä.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta toivottaen:
    Anne-Maarit, Elina, Henna, Jari, Jenni, Katariina, Katja, Katriina,
    Marjo, Minna, Nina, Nuppu, Piia, Samu, Solveig & Tuuli.