fbpx
Piirroskuva julisteesta. Pojalla on päällään sininen huppari. Pojan ympärillä on useita puhekuplia.

Miltä adhd näyttää ja tuntuu?

– Julisteen hahmot kuvaavat adhd-oireisen lapsen tunnetiloja

Koulusta saatu tuki voi olla kultaakin kalliimpaa adhd-oireiselle lapselle ja hänen perheelleen. Tietämättömyys adhd-oireisen lapsen haasteista voi johtaa siihen, ettei kouluarki sujukaan niin hyvin kuin voisi. Opettajilla ja muulla kouluhenkilökunnalla ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa adhd:stä.

Uuden julisteen hahmot auttavat pukemaan adhd-oireisen lapsen tunnetiloja näkyvään muotoon. Toivomme, että tämä juliste päätyisi jokaisen koulun seinälle ja että julisteen hahmot tulisivat tutuiksi oppilaille, opettajille sekä muulle koulun henkilökunnalle. Julisteen on koonnut ja kuvittanut Tanja Qvintus 2021.

Tulosta juliste tästä linkistä (pdf-tiedosto).

Julisteen sisältö on luettavissa tekstinä tästä eteenpäin.

Mitä on adhd?

Adhd on erilainen tapa nähdä asioita ja oppia. Ydinpulmana ovat tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Nimitys tulee sanoista attention decifit, hyperactivity disorder. Joskus yliaktiivisuus puuttuu kokonaan (add). Oirekuva on aina yksilöllinen. Adhd ei johdu kasvatuksesta tai ruokavaliosta.

Miltä se näyttää?

  • usein äänessä
  • tavarat hukassa
  • usein liikkeessä
  • ohjeet menevät ohi
  • vaikea hillitä itseään

ja/tai

  • on omissa ajatuksissaan
  • hajamielinen
  • vaikeus kuunnella
  • toimii hitaasti
  • ei saa tehtäviä valmiiksi.

Sosiaalisissa suhteissa voi olla ongelmia. Unirytmin tai nukkumisen kanssa voi olla erilaisia haasteita. Myös aistisäätelyn vaikeudet ovat adhd:n yhteydessä tavallisia. Sen vuoksi voimakkaat äänet voivat häiritä, ja puristavat tai löysät vaatteet voivat tuntua epämiellyttäviltä. Uusiin makuihin tai hajuihin tottuminen voi olla vaikeaa. Siirtyminen tekemisestä toiseen ei aina suju. Pelaaminen on erityisen koukuttavaa, koska siitä saa välittömän mielihyvän.

Hyviä puolia

  • aikaansaava
  • tehokas
  • luova
  • kekseliäs
  • innostuu helposti
  • hauska
  • persoonallinen
  • innostava
  • pohdiskeleva
  • energinen
  • rohkea.

Miltä se tuntuu?

  • vaikea keskittyä opetukseen
  • tylsät asiat tuntuvat tosi vastenmielisiltä
  • tekee mieli näprätä käsillä tai liikuttaa jalkoja
  • vaikea aloittaa asioita, hankala hahmottaa lopputulosta
  • ympärillä tapahtuvat asiat ja äänet häiritsevät keskittymistä
  • vaikea selittää mitä tarkoittaa, ja näin tulee väärinymmärretyksi
  • mieluisaan asiaan on helppo keskittyä pitkiäkin aikoja
  • mukavan toiminnan lopettaminen on vaikeaa
  • ohjeet unohtuvat
  • ajantaju katoaa
  • välillä menee hermot.

Hankaluus ohjata omaa toimintaa

  • Tehtävän suunnittelu, aloittaminen, siinä pysyminen ja huolellisesti loppuun tekeminen tuottavat vaikeuksia.
  • Esimerkiksi oman huoneen siivous voi olla hankalaa. Myös useat keskeneräiset projektit ovat tavallisia. Joskus tuntuu, että ponnistelusta ja yrittämisestä huolimatta ei siltikään onnistu.

Piirroskuva. Tytöllä on vihreä pusero päällään. Hän pitää toisessa kädessään avointa reppua. Toisen käden hän on koukistanut sivulle, pään päälle on piirretty kysymysmerkki.

Mikä auttaa?

Koulussa

  • tavoitteet selkeästi esillä
  • mahdollisimman vähän yllätyksiä
  • oppitunneilla selkeä toimintatapa
  • sopivan rauhallinen ympäristö
  • kiireen tuntu ja hoputtaminen pois
  • johdonmukainen ja kannustava opetus
  • tunnin kulku näkyvillä esimerkiksi taululla
  • selkeät pilkotut ohjeet ja mieluiten paperilla
  • siisti ja viihtyisä tila
  • sopiva istumapaikka
  • kuvatuki muistuttamassa pulpetissa
  • hiljaista tekemistä käsille tai jaloille
  • rohkaisu avun pyytämiseen
  • kannustava palaute
  • toimivista keinoista sopiminen, joustavuus
  • itsehillinnän ja sosiaalisten taitojen harjoittelu
  • kehuminen yrittämisestä ja onnistumisesta.

Kotona

  • selkeät säännöt ja johdonmukaiset toimintatavat
  • säännöllinen ruokailu- ja päivärytmi
  • liikunta, riittävä uni
  • kalenterin käyttö
  • erilaiset listat ja sovellukset muistin tukena.

LISÄKSI jotkut hyötyvät lääkehoidosta ja/tai kuntoutuksesta.

Etsi rohkeasti lisätietoa ja tukea. Älä jää yksin!

Koonnut ja kuvittanut: Tanja Qvintus 2021

Lisätietoja: www.adhd-liitto.fi

Puhelinneuvonta

040 541 7696

ke ja to klo 9–11