Ennakkotietoa v. 2021 kurssitoiminnasta

Kaipaatko sinä tai läheisesi tietoa ja tukea adhd:n vuoksi? ADHD-liiton kurssit tarjoavat tukea hyvään elämään adhd:n kanssa.

Kursseilta saat tietoa adhd:stä, joka lisää ymmärrystä ja vahvistaa myönteistä asennetta adhd:tä kohtaan. Opit tunnistamaan oireyhtymän tuomia haasteita ja saat tietoa, kuinka vahvistaa toimintakykyä yksilöllisillä toimintamalleilla ja oireita helpottamalla. Kursseilla työskentely on ratkaisukeskeistä: asioita pohditaan itsenäisesti, ohjatusti ja toisilta oppien. Toivomme, että koet kurssilla tulleesi hyväksytyksi omana itsenäsi ja itsearvostuksesi ja -tuntemuksesi vahvistuu.  Ryhmämuotoisten kurssien ydintä on vertaistuki. Vertaisuus mahdollistaa joukkoon kuulumisen tunteen (”en olekaan yksin”) ja tukee kurssilaisen jaksamista.

Kenelle kurssit on tarkoitettu?

ADHD-liitolla on kursseja adhd-oireisille aikuisille ja heidän puolisoilleen sekä adhd-diagnosoitujen lasten ja nuorten vanhemmille. Aikuisten kursseille osallistumiseen edellytetään adhd-oireisella olevan toimintakykyä haittaavia oireita, adhd-diagnoosia ei vaadita.

Millaisia kursseja on?

Kursseja on monenlaisia, jotta löytäisit itsellesi sopivimman. Kursseja on verkko-, avo- ja laitosmuotoisina sekä näiden yhdistelminä.

Kurssit aikuisille

Varavoimaa verkosta

Verkkokurssi on kaikille avoin. Kurssi on suunnattu erityisesti adhd-oireisille aikuisille, mutta myös oireisten läheiset tai ammattilaiset ovat tervetulleita osallistumaan. Voit lähteä mukaan kurssille, milloin vain ja suorittaa sen itsenäisesti omaan tahtiisi. Kurssi on maksuton.

Varavoimaa verkosta -kurssi ohjattuna

Kuuden viikon aikana kurssilainen tutustuu osin itsenäisesti ja osin ohjatusti verkkokurssin sisältöihin. Kerran viikossa on ryhmätapaaminen verkossa, jolloin ajatuksia ja kokemuksia pääsee jakamaan myös muiden kurssilaisten kanssa. Kurssi on maksuton.

Puhtia arkeen -kurssi

Kurssi muodostuu 3 verkkotapaamisesta ja 3 päivän (ma-ke) mittaisesta lähijaksosta. Kurssi maksaa 50 €, joka sisältää lähijakson majoituksen ja ruokailut. Vuonna 2021 kursseja järjestetään Pohjois-Savossa, Kanta-Hämeessä ja Uudellamaalla asuville.

Voimaa arkeen -kurssi

Kurssi järjestetään kurssipaikassa, jossa kokoonnutaan maanantaista perjantaihin. Kurssi maksaa 60 €, joka sisältää majoituksen ja ruokailut. Vuonna 2021 järjestetään yksi koronan vuoksi vuodelta 2020 siirtynyt kurssi.

Kurssit pariskunnille

Monimuotoinen Varavoimaa -kurssi

Osa monimuotoisista Varavoimaa -kursseista on suunnattu pariskunnille. Kurssi muodostuu 3 verkkotapaamisesta ja 3 päivän (ma-ke) mittaisesta lähijaksosta. Kurssin teemana on adhd parisuhteessa. Kurssi maksaa 50 €/hlö. Hinta sisältää lähijakson majoituksen ja ruokailut. Vuonna 2021 kursseja järjestetään Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla asuville.

Tunteella-kurssi

Kurssi järjestetään kurssipaikassa, jossa kokoonnutaan maanantaista perjantaihin. Kurssin teemana on adhd-parisuhteessa. Kurssi maksaa 60 €/hlö. Hinta sisältää majoituksen ja ruokailut. Vuonna 2021 järjestetään yksi koronan vuoksi vuodelta 2020 siirtynyt kurssi.

Kurssit vanhemmille

STRATEGIA adhd-diagnosoitujen lasten (4-12-v.) vanhemmille

Kurssi koostuu viidestä kolmen tunnin kokoontumiskerrasta. Kokoontumisia on kerran viikossa. Kurssin sisältö rakentuu luennoista, yhteisistä keskusteluista ja harjoituksista. Kurssi maksaa 20€/hlö.

STRATEGIA adhd-diagnosoitujen nuorten (13-17-v.) vanhemmille

Kurssi koostuu viidestä kokoontumiskerrasta. Kokoontumisia on kerran viikossa. Kurssin sisältö rakentuu luennoista, yhteisistä keskusteluista ja harjoituksista. Kurssi maksaa 20€/hlö. Kursseja järjestetään myös verkkomuotoisena, jolloin kurssi on maksuton.

Kurssivalikoima vaihtelee hieman vuosittain. Tulevat kurssimme löytyvät tämän sivun alalaidasta ja piakkoin julkaistavasta esitteestämme. Kurssitiedot vahvistetaan saatuamme rahoituspäätöksen.

Etkö löytänyt sopivaa kurssia? Kenelle, missä ja millaisia kursseja toivoisit ADHD-liiton järjestävän? Kerro toiveesi vastaamalla kyselyyn.

ADHD-liiton kurssitoimintaa rahoittaa STEA. Adhd-diagnosoiduille lapsille ja heidän perheilleen sopeutumisvalmennuskursseja tuottaa KELA. Tutustu KELAn kurssitarjontaan.

Jos olet ammattilainen ja haluat tietoa tulevista kursseistamme, jätä meille yhteystietosi. Lähetämme sähköpostia noin kahdesti vuodessa.

Tulevat kurssit

ma–to klo 9–11