Strategia-menetelmä
Strategia on käsikirjapohjainen ja ryhmämuotoinen vanhempainohjausmenetelmä. Se on kehitetty vanhemmille, joilla on adhd-diagnoosin saanut lapsi. Menetelmästä on olemassa kaksi eri kokonaisuutta: toinen on suunnattu 4–12-vuotiaiden lasten vanhemmille ja toinen 13–17-vuotiaiden nuorten vanhemmille.
Strategia-menetelmän tavoitteena on lisätä vanhempien ymmärrystä adhd:stä, sen tuomista haasteista lapsen ja nuoren toimintakyvylle. Vanhempien valmiuksia tukea lastaan vahvistetaan tiedon ja käytännönläheisten strategioiden avulla. Strategiat ovat toimintamalleja, joilla helpotetaan arkea, tuetaan lapsen toimintaa ja vähennetään ristiriitoja.
Strategia sai alkunsa vuonna 2005 Karoliinisen instituutin alaisessa ADHD-keskuksessa. Työryhmää luotsasi keskuksen silloinen johtaja Agneta Hellström. Hän on jatkanut menetelmän kehittämistä ansiokkaasti vuosikaudet. Nykyään menetelmän oikeudet omistaa Sinus AB, jonka kanssa ADHD-liitolla on yhteistyösopimus.
Menetelmä on saavuttanut Ruotsissa vakiintuneen aseman yhtenä tukimuotona perheille, joissa lapsella on adhd.
ADHD-liitto toi menetelmän Suomeen vuonna 2015 ja toteuttaa yhä vuosittain muutamia kursseja vanhemmille. ADHD-liitossa toiminnan pääpaino on kuitenkin nykyään Strategia-ohjaajien kouluttamisessa: toteutamme vuosittain useita koulutuksia ja tavoitteenamme on menetelmän juurruttaminen osaksi suomalaista julkista palvelujärjestelmää.
Strategia-ohjaajien kouluttamisen ADHD-liitto aloitti vuonna 2017. Muutaman vuoden ajan koulutimme ohjaajia Strategia (lapset) -menetelmään. Alkuvuodesta 2022 koulutusohjelmaan saatiin lisättyä myös Strategia (nuoret) -ohjaajakoulutus. Koulutusten myötä maassamme onkin jo satoja Strategia-kurssien ohjaamiseen pätevöityneitä ammattilaisia!
Kuvassa iloisia tunnelmia ohjaajakoulutuksesta. Kuvassa toinen vasemmalta Strategia-menetelmän kehittäjä Agneta Hellström.
Menetelmän sisältö ja rakenne
Strategia-menetelmä perustuu tutkimustuloksiin adhd:stä. Päävastuu menetelmän kehittämisestä on Sinus AB:llä. ADHD-liitto vastaa siitä, että Suomessa käytössä olevassa sisällössä huomioidaan suomalaisen yhteiskuntajärjestelmän käytänteet, suositukset ja säädökset. Yhteiskunnan tukea koskevia tietoja tarkistetaan ja päivitetään säännöllisesti.
Strategia-menetelmä konkretisoituu vanhemmille tarjottuun Strategia-kurssiin. Kurssi koostuu viidestä kolmen tunnin kokoontumiskerrasta. Kokoontumisia on kerran viikossa. Kurssin sisältö rakentuu luennoista, yhteisistä keskusteluista ja harjoituksista. Menetelmää voidaan toteuttaa niin pienille (6–12 osallistujaa) kuin suurillekin (12–30 osallistujaa) ryhmille.
Kokoontumiskertojen teemat ovat:
1. Hyvä tietää adhd:stä
2. Adhd perheessä
3. Näin autat lasta/nuorta selviytymään paremmin arjessa
4. Ristiriitatilanteiden ehkäiseminen ja selvittäminen
5. Yhteiskunnan tuki.
Kurssien järjestäminen vanhemmille
Strategia-kursseja voivat järjestää koulutukseen osallistuneet Strategia-ohjaajat organisaatioissa, jotka tarjoavat tukea adhd-oireisten lasten/nuorten perheille (esim. terveys-, sosiaali- ja kasvatusala). Toiveena on, että ryhmiin osallistuminen olisi vanhemmille joko täysin maksutonta tai hyvin edullista. Tästä syystä menetelmä sopii parhaiten julkisen sektorin työkaluksi.
Ohjaajakoulutus
Strategia (lapset) -ohjaajakoulutukseen osallistunut ammattilainen saa oikeuden ohjata kursseja 4–12-vuotiaiden adhd-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmille. Samaan tapaan Strategia (nuoret) -ohjaajakoulutuksen myötä pätevöityy ohjaamaan kursseja 13–17-vuotiaiden nuorten vanhemmille.
Ohjaajakoulutukset ovat kaksipäiväisiä. Koulutukseen voivat osallistua vähintään amk-tutkinnon suorittaneet terveys-, sosiaali- ja kasvatusalan ammattihenkilöt. Kurssin ohjaajalta edellytetään tietoa adhd:stä, kokemusta adhd-oireisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta sekä ryhmien ohjaamisesta.
Koulutukseen sisältyy ohjaajan käsikirja ja vanhemmille jaettavan kansion materiaali. Kurssin ohjaajat saavat koulutuksen myötä pääsyn suojatulle sivustolle, jolta he löytävät jatkossa myös päivitetyn materiaalin. Kurssin ohjaajille on olemassa myös oma keskustelufoorumi, jollaa he voivat vaihtaa kokemuksiaan menetelmästä, kurssien ohjaamisesta.
ADHD-liitto järjestää Strategia (lapset) – ja Strategia (nuoret) -ohjaajakoulutuksia vuosittain sekä keväällä että syksyllä. Järjestämme ohjaajakoulutuksia myös tilauskoulutuksina. Lisätietoa antavat Tuuli Korhonen, puh. 045 657 7876 ja Henna Niskala, puh. 050 438 3633. Tavoitat heidät myös sähköpostitse osoitteesta kurssitoiminta@adhd-liitto.fi.
Menetelmän arviointia
Menetelmästä tehtyjen arviointien, tutkimuksien ja opinnäytetöiden perusteella Strategia-kurssin käyneet vanhemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä kurssiin. He kokevat ymmärtävänsä paremmin lastensa tilannetta ja saaneensa käytännön toimintamalleja arkeen. Valtaosa vanhemmista kuvaa kurssin muuttaneen heidän tietojaan, osaamistaan ja kokemustaan vanhempana myönteisesti. Vanhemmat kertovat arvostavansa muiden vanhempien tapaamista. Tunne siitä, ettei olekaan asioiden kanssa yksin ja mahdollisuus vaihtaa kokemuksia on arvokas.
Menetelmä on myös ammattilaisten arvostama. Ammattilaiset ovat kokeneet Strategia-vanhempainohjauskurssin sekä mielekkääksi työskentelytavaksi että vanhemmille tietoa ja tukea tarjoavaksi varhaisen tuen menetelmäksi.
Lisätietoa menetelmän arvioinnista
Svanborg P, Thernlund G, Gustafsson PA, Hägglöf B, Poole L, Kadesjö B. Efficacy and Safety of Atomoxetine as add-on to psychoeducation in the treatment of attention deficit/hyperactivity disorder. European Child Adolescent Psychiatry 2009;18 :240–249.
Backman A. & Hellström A. Utvärdering av föräldrakursen
Backman A. & Nytell C. Rapport om STRATEGI föräldrautbildning- resultat ur en pilotstudie samt egna utvärderingar från Adhd-center. Adhd-center 2014.
Engström S. Förändringar i vardagen efter att ha genomgått föräldrautbildningen STRATEGI för föräldrar till barn och tonåringar med adhd. Stockholms universitet, Department of Psychology 2015.
Haukilahti, P. (2022). Ammattilaisten kokemuksia Strategia-vanhempainohjauskurssista ja käsityksiä sen toteuttamisesta perhekeskuksessa. Opinnäytetyö (YAMK). Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Korhonen, T. (2020). Ymmärrän, pystyn ja yritän – Vanhempien käsityksiä Strategia-vanhempainohjausmenetelmästä. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto.
Perälä, N-K. (2020). Adhd-lasten varhaisen tuen palveluiden kehittäminen – Kehittämishanke Kaarinan kaupungin peruspalveluissa. Opinnäytetyö (YAMK). Turun ammattikorkeakoulu.
Sund, Jessica & Wessling, Andrea (2020), Kunskap, slutförande och nöjdhet efter STRATEGI – Jämförelse mellan föräldrar med respektive utan adhd eller adhd-symtom, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
Lindström T, Kierkegaard Suttner A, Forster M, Bölte S and Hirvikoski T (2022). Is Parents’ ADHD Symptomatology Associated With the Clinical Feasibility or Effectiveness of a Psychoeducational Program Targeting Their Children’s ADHD? Journal of Attention Disorders.