Lasten Adhd
Mikä on adhd? Jonkun mielestä se tuntuu kuin olisi muurahaisia pöksyissä ja päässä, ja jonkun mielestä se taas on kuin valtavan nopea vuoristorata. Adhd voi olla niin vahvuus kuin haastekin. Tässä esitteessä on hieman tietoa adhd:stä sekä adhd-oireisten lasten antamia vinkkejä.
Esitteen tekstit pohjautuvat riksförbundet attentionin esitteeseen.
Kuvitus: Aura Kangasniemi
Esite on luettavissa sähköisessä muodossa kokonaisuudessaan tällä sivulla. Halutessasi voit tilata esitettä painettuna 5, 20 tai 50 kappaleen pakettina verkkokaupastamme tai ladata sen PDF-tiedostona.
Muurahaisia pöksyissä ja päässä.
Vaikka adhd ei välttämättä näkyisikään päällepäin, niin usein se kyllä tuntuu koko kehossa. Adhd voi aiheuttaa sen, että on vaikea istua paikoillaan, kuunnella tai odottaa vuoroaan. Jos vartalo tai aivot eivät osaa rauhoittua, voi olla vaikeaa nukahtaa ja levätä. Lopulta tulee niin väsyneeksi, ettei jaksa tehdä mitään.
Haluaisin, mutta en pysty. Tuntuu kuin aivot ylikuumenisivat ja muuttuisivat punaisiksi.
Adhd-oireisen voi olla joskus mahdotonta keskittyä. Voi tuntua vaikealta ajatella vain yhtä asiaa kerrallaan tai opetella jotakin uutta, mikä tuntuu tylsältä. Jos taas asia on todella kiinnostava, voi adhd-oireinen keskittyä jopa paremmin ja pidempään kuin muut. Silloin on ylikeskittynyt, eikä muita ympärillä tapahtuvia asioita edes huomaa.
Päässä on vuoristorata, jossa on niin kova vauhti, etten pysy mukana.
Adhd voi vaikuttaa myös niin, että toisinaan ajatuk sia ja tunteita tulee mieleen niin paljon ja nopeasti, ettei ehdi ajattelemaan, ennen kuin toimii. Puhuu silloin, kun pitäisi olla hiljaa, suuttuu todella nope asti tai tekee jotain pelottavaa, mitä kaverit eivät uskalla tehdä.
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (adhd) on toimintakykyä heikentävä tavallinen häiriö, jonka keskeiset oireet ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus.
Adhd:n diagnosointiin tarvitaan lapsen tutkimus, perhetilan teen ja muiden ympäristötekijöiden kartoitus sekä riittävästi tietoa toiminta kyvystä eri tilanteissa.
Adhd:n hyvä hoito suunnitellaan yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden mukaan. Keskeisiä keinoja ovat lapseen ja hänen ympäristöönsä kohdistuvat tukitoimet, psykososiaaliset hoitomuodot sekä lääkehoito.
Nyt tulee taas kaikki tunteet samaan aikaan, enkä tiedä mitä niille tekisin.
Adhd-oireinen lapsi voi kokea tunteet todella vahvasti. Hän voi olla joko valtavan surullinen tai hyppiä riemusta, mutta harvemmin siltä väliltä. Asiat eivät tunnu vain hieman mukavilta tai vähän surullisilta ihan niin usein kuin muilla lapsilla.
Joka aamu ajattelen, että tänään käyttäydyn koulussa kuten muutkin, mutta sitten kaikki menee pieleen. Muut ajattelevat, että häiritsen heitä.
Joskus voi olla ihan hyvä kertoa lapsen kavereille, että lapsella on adhd. Silloin voi olla helpom pi ymmärtää, että joku voi olla loistava kaveri, vaikka joskus suuttuukin hirmuisesti tai sanoo jotain tilanteeseen sopimatonta. Lapset voivat myös helpommin uskaltaa kysyä, jos arvelevat jonkin asian johtuvan adhd:stä.
Vahvuus
Valtavasti energiaa tehdä kiinnostavia juttuja
haaste
Rauhoittua lepäämään, nukkumaan tai ajattelemaan
Vahvuus
Keksii paljon hauskoja ajatuksia ja uusia leikkejä
haaste
Läksyjen ja muiden koulutehtävien muistaminen
Vahvuus
Keskittyy totaalisesti, kun kyseessä on kiva tai kiinnostava asia
haaste
Keskittyminen tylsiin tai ikäviin tehtäviin
Vahvuus
Tehokkuus ja nopeus, kun tehtävä on kiva
haaste
Päällepuhuminen. Oman vuoron odottaminen voi olla hankalaa.
Vahvuus
Tartuttaa ilon muihinkin, kun on hyvällä päällä
haaste
Isot tunteet. Pienikin asia voi saada suuresti suuttumaan.
Väärin:
vain vilkkailla lapsilla voi olla adhd
Oikein:
voi olla vilkkaita poikia tai vilkkaita tyttöjä. Voi olla myös rauhallisia poikia tai rauhallisia tyttöjä. Kaikki me olemme erilaisia oli sitten adhd tai ei.
Väärin:
Kaikki adhd-oireiset lapset ovat tottelemattomia ja laiskoja
Oikein:
Ei voisi olla enempää väärin. Se joka näin sanoo, ei tiedä mitään adhd:stä.
Väärin:
Adhd-oireinen ei ole kovin fiksu
Oikein:
Adhd ei vaikuta mitenkään älykkyyteen. Monet adhd-oireiset ovat todella älykkäitä ja ovat oppineet kompensoimaan älyllä adhd:n aiheuttamia haasteita.
Väärin:
Adhd:tä ei ole olemassa
Oikein:
Adhd on hyvin todellinen. Se löytyy virallisista tautiluokituksista ja tutkimustietoa löytyy valtavasti. Jo vuonna 1902 lääketieteessä kuvailtiin lapsia, joilla oli keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta.
Aina löytyy keino tehdä vaikea asia helpommaksi.
Tässä muutamia vinkkejä lapsilta, joilla on adhd:
Kannustaminen, muistuttaminen ja kehuminen auttavat minua toimimaan.
Minun on helpompi tehdä matikan tehtäviä, kun kuuntelen samalla musiikkia.
Joskus riidan jälkeen en välttämättä jaksa puhua, mutta halaus tuntuu mukavalta.
Jos en millään jaksa enää istua paikallani, niin juoksen kierroksen talon ympäri.
Saan luokassa valita sellaisen istumapaikan, missä pystyn keskittymään niin hyvin kuin mahdollista.
Kannattaa yrittää löytää joku juttu, missä on hyvä ja mikä tekee iloiseksi. Jalkapallon pelaaminen tekee minut iloiseksi.
Meillä on lokoisa nurkkaus, missä voi makoilla ja vaikka lueskella, jos tuoli tuntuu liian kovalta.