fbpx

Vuoden viimeisessä jäsenkirjeessä esittelemme ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton yhteiset eduskuntavaalitavoitteet ja suuntaamme katseemme tulevaan vuoteen. Kirjeessä on tietoa jäsenjärjestöavustuksen hakemisesta, ja muistutamme yhdistyksen perustietojen päivittämisestä. Suositut Tarinatuokiot jatkuvat, ja ensi vuoden kursseillekin on jo haku käynnissä. Jos haaveilet kokemustoimijuudesta, niin nyt on mahdollista hakea peruskoulutukseen. ADHOODS pyörii muuten joulunpyhinäkin!

Jouluaiheisia pikkuleipiä, joissa on lumiukon, joulupukin ja jouluporon kasvot.

1. Yleistä tiedotettavaa
1.1 ADHD-liiton toimisto ja neuvontapalvelut joulutauolla 21.12.2022–8.1.2023
1.2 Terveiset ADHD-liiton syyskokouksesta
1.3 STEAn avustusehdotus ADHD-liitolle
1.4 ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton eduskuntavaalitavoitteet
2. Yhdistystoiminta
2.1 Tietoa uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä
2.2 ADHD-liiton verkkotapahtumia jäsenyhdistyksille
2.3 Jäsenyhdistyksen perustietojen ilmoittaminen ADHD-liittoon
2.4 Jäsenjärjestöavustuksen haku, raportointi ja Verkkokaffet
3. Vertaisryhmien ohjaajat
Uusi ryhmänohjaajien verkkokurssi!
4. Kokemustoiminta
4.1 Sinustako kokemustoimija – hae mukaan peruskoulutukseen!
4.2 Tarinatuokiot tammi–helmikuussa 2023
5. Kurssit
Osaan kevään ja kesän kursseista voi jo hakea!
6. Virtuaaliheimo
6.1 ADHOODS auki myös joulunpyhinä
6.2 Virtuaaliheimo toivottaa kaikille rauhallista joulua

1. Yleistä tiedotettavaa

1.1 ADHD-liiton toimisto ja neuvontapalvelut joulutauolla 21.12.2022–8.1.2023

ADHD-liiton toimisto ja neuvontapalvelut ovat kiinni joulutauon aikana 21.12.2022–8.1.2023. Olemme jälleen tavoitettavissa maanantaina 9.1.2023 alkaen. Yleistä tietoa adhd:stä on luettavissa sivullamme adhd-liitto.fi/adhd-tietoa.

1.2 Terveiset ADHD-liiton syyskokouksesta

ADHD-liiton sääntömääräinen syyskokous järjestettiin Virtatalolla Vantaalla lauantaina 19.11.2022. Kokouksessa oli mukana yhdeksän jäsenyhdistyksen edustajia eri puolelta Suomea sekä liittohallituksen jäseniä. Kokouksen asialistalla oli sääntömääräiset asiat, ja kokouksessa valittiin ADHD-liiton hallitukseen neljä uutta jäsentä erovuoroisten tilalle. Tunnelma kokouksessa oli välitön, ja iloinen puheensorina täytti kokoustilan. Lämmin kiitos kaikille osallistujille, oli mukava nähdä pitkästä aikaa!

1.3 STEAn avustusehdotus ADHD-liitolle vuodelle 2023

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA julkaisi joulukuun alussa vuoden 2023 avustusehdotuksen järjestöille. Avustusehdotus toi mukanaan iloisia uutisia ADHD-liitolle, sillä tulevan vuoden aikana pystymme vahvistamaan neuvontapalveluitamme sekä kurssitoimintaamme.

Olemme iloisia siitä, että pystymme jatkossa vastaamaan paremmin kasvaneeseen neuvonnan, ohjauksen sekä vertaistuellisen kurssitoiminnan suureen kysyntään. Neuvonnan ja kurssitoiminnan vahvistumisen lisäksi vuonna 2023 toimintaa voidaan toteuttaa pääosin toimintasuunnitelman mukaisesti. Avustuspäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes avustusehdotus on vahvistettu Sosiaali- ja terveysministeriössä vuoden 2023 alussa.

1.4 ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton eduskuntavaalitavoitteet 2023

ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto vahvistavat yhteistä vaikuttamistyötään ja ovat valmistelleet yhdessä vaalitavoitteet kevään 2023 eduskuntavaaleja varten neurokirjon ihmisten yhdenvertaisuuden edistämiseksi mm. opiskeluun ja työhön liittyen.

Yhteiset vaalitavoitteemme kevään 2023 eduskuntavaaleihin ovat:

1. Yhdenvertainen ja kaikille sopiva koulu
  2. Yhdenvertainen ja kaikille sopiva työelämä
  3. Kokonaisvaltainen neurokirjon toimenpideohjelma.

Kullekin tavoitteelle on määritelty tarkemmat toimenpide-ehdotukset, ja ne voi lukea tekstimuodossa Vaalit 2023 -sivultamme tai oheisesta Eduskuntavaalitavoitteet 2023 -esitteestämme (pdf-tiedosto).

Liittojen yhteinen vaalikampanja huipentuu sosiaalisessa mediassa 6.3. alkaen. Pidä silmällä sosiaalisen median kanaviamme ja tule mukaan vaalikampanjaan!

2. Yhdistystoiminta

2.1 Tietoa uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä

Jäsenyhdistysten järjestöpäivä tarjoaa tietoa ja keskustelua uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä sekä esteettömästä hallitustyöskentelystä.

ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton jäsenyhdistysten vapaaehtoisille suunnattu järjestöpäivä järjestetään Teams-verkkoympäristössä 21.1.2023 klo 10–14. Yhdistykset saavat lisätietoa päivästä sähköpostitse.

Järjestöpäivä koostuu lyhyistä alustuksista, yhdistysten puheenvuoroista ja yhteisestä keskustelusta. Alustajina toimivat SOSTEn lakimies Patrik Metsätähti ja Aivoliiton psykologi Sari Hesselgren.

Huomioittehan järjestöpäivän yhdistyksen toimintasuunnitelmassa. Osallistujamäärää/yhdistys ei ole rajattu. Nyt on aika ilmoittautua mukaan! Jokainen osallistuja ilmoittautuu henkilökohtaisesti tämän linkin kautta: ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton järjestöpäivä jäsenyhdistyksille 2023 (lyyti.fi). Tervetuloa!

2.2 ADHD-liiton verkkotapahtumat jäsenyhdistysten toiminnan tukena

ADHD-liitto järjestää vuoden 2023 aikana asiantuntija- ja kokemustietoa hyödyntäviä kaikille avoimia ja maksuttomia webinaareja sekä ryhmächattejä ilta-aikaan. Tapahtumien tarkat tiedot, aikataulut ja ilmoittautuminen julkaistaan tammikuussa verkkosivuillamme. Tapahtumiin voi tutustua hallituksen kesken ja pohtia, voisitteko hyödyntää niitä yhdistyksen toiminnassa kokoontumalla ”etäkatsomoihin”, vertaisryhmissä tai muulla tavoin.

Ennakkotietoa alkuvuoden tapahtumista:

• 31.1. Voisiko varhaiskasvatus- tai alakouluikäisellä lapsellani olla adhd? (ryhmächat lasten vanhemmille)
  • 8.2. klo 18–19.30 Diagnoosin jälkeen – mahdollisuuksia tukeen adhd-oireisille aikuisille (webinaari).

2.3 Jäsenyhdistyksen perustietojen ilmoittaminen ADHD-liittoon

Kiitos teille, jotka olette jo lähettäneet yhdistyksen perustiedot -lomakkeen. Muistutamme, että täyttämällä tiedot varmistat muun muassa yhteydenotot ja postin oikeille henkilöille.

2.4. Jäsenjärjestöavustuksen haku, raportointi ja Verkkokaffet

Jäsenjärjestöavustuksen vuoden 2022 käytön raportointi. Lähetämme avustusta saaneille jäsenyhdistyksille viikolla 50 sähköpostitse linkin avustuksen raportointiin. Raportointi tulee tehdä viimeistään 31.1.2023. Huomioittehan, että vuoden 2022 jäsenjärjestöavustuksen käyttö tulee olla raportoitu ennen uusien 2023-avustuksien myöntämistä.

Jäsenjärjestöavustusten 2023 hakeminen. ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto ovat keskenään sopineet miltä liitolta kukin kaksi- tai kolmikantayhdistys hakee avustusta. ADHD-liitolta vuonna 2023 avustusta voivat hakea seuraavat yhdistykset:

• Keski-Suomen ADHD-yhdistys ry
  • Kotkan ADHD-yhdistys ry
  • Lapin ADHD-yhdistys ry
  • Neurokirjon ammattilaiset NAM ry
  • Oulun seudun ADHD-yhdistys ry
  • Pohjanmaan ADHD-yhdistys ry
  • Pääkaupunkiseuun ADHD-yhdistys ry
  • Salon Seudun ADHD-yhdistys ry
  • Suomen ADHD-aikuiset ry.

ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta hakevat yhdistykset tulevat saamaan lisätietoa hakuprosessista sekä linkin avustushakuun viikolla 50. Jäsenjärjestöavustuksen hakuaika on 12.12.2022–26.2.2023.

Jäsenjärjestöavustukseen liittyvät Verkkokaffet. Järjestämme ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta saaville jäsenyhdistyksille Verkkokaffet avustuksen hakuun ja raportointiin liittyen tiistaina 24.1. klo 17.30–19.00. Lähetämme erillisen kutsun verkkokaffeille, mutta ajankohta on hyvä merkitä kalenteriin jo nyt!

Otattehan yhteyttä Katja Suniin (katja.suni@adhd-liitto.fi) kaikissa pienissäkin jäsenjärjestöavustukseen liittyvissä kysymyksissä!

3. Vertaisryhmien ohjaajat

Uusi ryhmänohjaajien verkkokurssi!

Pian kaikilla adhd-vertsikkaryhmän ohjaamisesta kiinnostuneilla on mahdollisuus saada perusvalmiudet ryhmän ohjaamiseen itsenäisesti suoritettavan verkkokurssin myötä! Seuraa ilmoitteluamme kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, niin tiedät, milloin kurssi on käytettävissäsi!

Verkkokurssi mahdollistaa sisältöihin perehtymisen aikaan tai paikkaan sitoutumatta. Voit siis perehtyä ryhmän ohjaamisen saloihin juuri silloin, kun oma vireystila ja keskittymiskyky on parhaimmillaan. Verkkokurssin myötä tieto ja materiaalit ovat aina myös helposti saatavilla ja toimii muistin virkistämisen välineenä ja toiminnanohjauksen tukena, kun kaipaat tukea ryhmänohjaamiseen tai ohjaamisessa tarvittaviin menetelmiin.

4. Kokemustoiminta

4.1 Sinusta kokemustoimija – hae mukaan peruskoulutukseen!

Kokemustoimija pyrkii vaikuttamaan yhteisöihin ja yhteiskuntaan lisäämällä tietoisuutta ja ymmärrystä omien kokemustensa kautta. Kokemustoimijan tehtäviin kuuluu oman tarinan suunnittelu ja esittäminen eri tilaisuuksissa riippuen puheenvuoron tilaajasta. Puheenvuoroa voidaan pyytää esim. ammattilaisten koulutuksiin, vanhempainiltoihin, opiskelijoille tai kokemustoimijalta voidaan pyytää haastattelua mediaan. Kokemustoimija voi toimia myös eri työryhmissä asiakkaan äänenä.

Kokemustoimijana tarvitset rohkeutta puhua omista kokemuksistasi yleisön edessä, ja lähestymistavan tulee olla rakentava ja aito. Siksi onkin tärkeää, että kokemustoimijan oma elämäntilanne adhd-oireiden suhteen on mahdollisimman tasapainossa ja kokemustoimija on itse hyväksynyt tilanteensa.

Toivomme, että koulutukseen hakeutuu mahdollisimman monipuolinen joukko eri-ikäisiä ja eri näkökulmien edustajia. Erityisesti toivomme lasten vanhempia ja nuoria aikuisia mukaan toimintaan. Tutustu tarkemmin koulutukseen ja hae mukaan viimeistään 15.1.

Koulutuksen lisätiedot tekstimuotoisena – samalla sivulla voit myös ilmoittautua mukaan koulutukseen. Koulutusesite (pdf-tiedosto).

4.2 Tarinatuokiot tammi–helmikuussa 2023

Suositut Tarinatuokiot jatkuvat jälleen ensi vuonna:

5. Kurssit

5.1 Tutustu kevään ja kesään kursseihin! Osaan on jo haku käynnissä!

Tuttuun tapaan kursseja on aikuisille ja pariskunnille sekä lasten ja nuorten vanhemmille. Uutena kurssimuotona on nyt myös nuorille (16–29 v.) tarkoitettu Aidosti HooDee-ryhmä.

Kursseja on siis useille eri kohderyhmille. Toteutustapojakin on monenlaisia: osalla kursseista kokoonnutaan kasvotusten, osalla verkossa ja joillakin sekä verkossa että kasvotusten.
Tutustu tarjontaan kurssiesitteestä (pdf-tiedosto). Tarkempaa lisätietoa tekstimuodossa saat Kurssit-sivuiltamme (skrollaa aivan sivun alalaitaan).

Kursseilta saat tietoa adhd:stä, vertaistukea ja eväitä elämän rakentamiseen adhd:n kanssa. Muutamille kursseille hakuaika päättyy jo tammikuun alussa, kannattaa siis olla ripeä!

Muistathan myös, että järjestämme yhteistyössä Aivoliiton kanssa sopeutumisvalmennuskursseja adhd-diagnosoiduille alle kouluikäisille ja alakouluikäisille lapsille perheineen. Näistä kursseista saat lisätietoa Kurssit-sivultamme > Sopeutumisvalmennus perheille.

6. Virtuaaliheimo

6.1 ADHOODS auki myös joulunpyhinä

ADHOODSin toiminta jatkuu ympärivuorokautisesti myös joulunpyhinä. Palvelimen ylläpitäjiksi on rekrytoitu kaksi vertsikkaa joulutontuiksi, jotka vastaavat toiminnasta ja moderoinnista 22.–30.12. Palvelimen toiminta jatkuu tavalliseen tapaan 9.1. Uusi vuosi tuo mukanaan uusia avauksia, kuten käynnistyviä vertsikkaryhmiä, eri teemoihin pohjautuvia tapahtumia ja uusia huikeita yhteistöitä! Tule siis mukaan ensi vuonnakin!

6.2 ADHOODSin Snapchat-markkinointikampanja alkaa

Tammikuussa 2023 ADHOODS tulee näkyväksi myös Snapchatissa, kun aloitamme valtakunnallisen, kuukauden mittaisen markkinointikampanjan. Kampanjan tavoitteena on tavoittaa yhä uusia 16–29-vuotiaita adhd-oireisia vertaistuen piiriin.

P.S. Meitä hoodsilaisia on jo lähemmäs 700! Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana!

ADHD-liiton väki toivottaa kaikille yhdistyksille oikein hyvää ja rauhallista joulunaikaa: Anne-Maarit, Arja, Elina, Henna, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Nuppu, Piia, Solveig & Tuuli.

Kuusenoksien keskellä on kultainen kuusenpallokoriste, jossa on valkoisia lehtikuvioita.

ke ja to klo 9–11