Lautapinnan päällä on valkoinen lyhty, kaksi käpyä ja punaisia marjoja.

Joulukuun terveiset kaikkiin yhdistyksiin! Tämä on vuoden viimeinen jäsenkirje, jossa tähyillään jo ensi vuoden puolelle. Ensi vuonna on tulossa muun muassa Järjestöpäivät 16.1., lisää Verkkokaffeja ja Tarinatuokioita. ADHD-liiton kurssitoiminta uudistuu ja mukaan tulee uusia kurssimuotoja.

1. Yleistä tiedotettavaa
    1.1 ADHD-liiton hallitukseen uusia jäseniä
    1.2 Toiminnanjohtajan terveiset
    1.3 Toimisto kiinni 21.12.2020–10.1.2020
  2. Yhdistystoiminta
    2.1 Järjestötiimi jäsenyhdistysten tukena 2021
    2.2 Vielä ehdit ilmoittautua Järjestöpäivään (ilmoittaudu viimeistään 8.1.2021)
    2.3 Vastaa Vammaisfoorumin kyselyyn
  3. Vertaistuki
    3.1 Ryhmänohjaajan työkalupakki tilattavissa
    3.2 Ennakkotietoa vertaistukiryhmästä adhd-oireisten puolisoille
  4. Kokemustoiminta
  5. Kurssit
  6. Tsättäillään-hanke

1. Yleistä tiedotettavaa

1.1 ADHD-liiton syyskokous valitsi uusia jäseniä hallitukseen

Pandemian vuoksi Teams-yhteyksin järjestetty ADHD-liiton syyskokous valitsi lauantaina 21.11.2020 uusia jäseniä hallitukseen vuoden 2021 alusta alkaen.

Lämpimät kiitokset nykyiselle hallitukselle! Toivotamme lämpimästi tervetulleiksi myös liiton uudet hallitusjäsenet. Koko Suomi on hyvin edustettuna uudessa hallituksessa!

ADHD-liiton hallitus 2021

Puheenjohtaja: Reijo Hämäläinen (Anttola)

Varsinaiset jäsenet: Johanna Anttonen (Kouvola), Berit Hakso (Kolari), Piia Heinävaara (Jämsä, jatkaa hallitustyötä), Enni Kesonen (Kuopio), Karoliina Polvi (Turku), Aslak Rantakokko (Ii), Pekka Räisänen (Vaasa/Helsinki), Pekka Sormunen (Helsinki, jatkaa hallitustyötä).

Varajäsenet: Tuomas Aarni (Oulu), Eeva Karppinen (Helsinki), Maija-Leena Kivimäki (Akaa, jatkaa hallitustyötä), Erja Sandberg (Salo).

1.2 Toiminnanjohtajan terveiset

Kiitokset kaikille tästä erityisestä vuodesta! Vuosi on tuonut eteemme paljon erilaisia haasteita, joihin emme ole tottuneet. Uusi normaali näyttää toisenlaiselta, ja alamme pikkuhiljaa mukautua siihen. Toivottavasti voimme tavata toisiamme jo loppukeväästä! Vaikka olemme siirtyneet vauhdilla digiaikaan, mikään ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä. Oikein hyvää joulua ja loppuvuotta 2020! Pysykää terveinä!

Nina Hovén-Korpela

1.3 ADHD-liiton keskustoimisto jää joulutauolle

Keskustoimisto sulkee ovensa joulutauon ajaksi. Toimisto on kiinni 21.12.2020–10.1.2020 välisen ajan. Olemme jälleen työntouhussa maanantaista 11.1.2021 alkaen.

2. Yhdistystoiminta

2.1 Järjestötiimi jäsenyhdistysten tukena 2021

Vuoden 2021 selkeänä painopisteenä on tukea jäsenyhdistyksiä digiloikkaan, jotta toimintaa pystytään järjestämään erilaisissa olosuhteissa. Jäsenyhdistyksille tarjotaan yksilöllistä tukea yhdistysten tarpeista lähtien esimerkiksi sääntöihin, hallitustyöhön, tapahtumien järjestämiseen tai avustusten hakemiseen liittyen. Jäsenyhdistysten tarpeita kartoitetaan säännöllisesti soittokierrosten ja jäsenyhdistyskyselyn kautta.

Jäsenyhdistysten välinen yhteistyö on tärkeää, ja sitä halutaan tukea muun muassa Verkkokaffien, Järjestöpäivän sekä yhteisten tapahtumien kautta. Yhdistystoiminnan tueksi järjestetään jäsenyhdistysten hallitusjäsenille yhdistystoiminnan peruskoulutus, räätälöidään Verkkokaffien aiheet yhdistysten tarpeiden mukaan sekä täydennetään ADHD-liiton verkkosivuston Materiaalipankkia.

Voit katsoa tarkemmat aikataulut ensi vuoden tilaisuuksista ja tapahtumista sivultamme Yhdistystoiminta > Tukea jäsenyhdistyksille. Sivulla on myös tulostettava pdf-tiedosto aikatauluista. Laitattehan jo päivämäärät kalenteriin!

2.2 Vielä ehdit ilmoittautua 16.1.2021 pidettävään Järjestöpäivään!

Vuosi 2021 lähtee vauhdikkaasti käyntiin tammikuussa, kun järjestämme Uutta potkua yhdistystoimintaan -järjestöpäivän yhteistyössä Aivoliiton ja Autismiliiton kanssa 16.1.2021 klo 10–16 verkossa.

Järjestöpäivään ovat tervetulleita kaikki jäsenyhdistysten luottamushenkilöt, joten kannattaa tulla isommalla yhdistysporukalla mukaan!

Järjestöpäivässä perehdytään hallitustyöskentelyn vastuisiin ja velvollisuuksiin, yhdistysten rahoituskuvioihin, yhdistysten rooliin osana kuntien ja maakuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä sekä etsitään ideoita uudenlaiseen yhdistystoimintaan.

Ilmoittaudu viimeistään 8.1.2021 ADHD-liiton verkkosivulla Ajankohtaista > Tapahtumat. (Linkki vie suoraan Järjestöpäivän tapahtumasivulle.)

2.3 Vastaa Vammaisfoorumin kyselyyn

Vammaisfoorumi on julkaissut kyselyn vammaisten/toimintarajoitteisten lasten vanhemmille kouluarjesta. Kyselyssä vanhemmat pääsevät kertomaan ajatuksiaan ja kokemuksiaan vammaisen lapsen koulunkäynnin ja kouluarjen sujumisesta sekä oppimisen tuen toteutumisesta. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Vammaisfoorumin rinnakkaisraportoinnissa YK:lle sekä vaikuttamistoiminnassa.

Kouluasiat varmasti askarruttavat vanhempia monessa ADHD-oireisen lapsen perheessä.
Tästä linkistä pääset vastaamaankyselyyn. (Ulkoinen linkki)
Voit lukea lisää kyselystä Vammaisfoorumin sivulla. (Ulkoinen linkki)

2.4 Jäsenyhdistysavustuksen raportointi vuodesta 2020 ja uusi haku 2021

Jäsenjärjestöavustuksen 2020 raportointi
ADHD-liitolta vuonna 2020 jäsenjärjestöavustusta saaneille jäsenyhdistyksille lähetetään sähköpostitse avustuksen raportoinnin ohjeet joulukuun aikana. Raportointi pitää tehdä viimeistään 31.1.2021 ja liitteet tulee toimittaa viimeistään 30.3.2021.

Huomioittehan, että aiemmat ADHD-liitolta saadut avustukset tulee olla raportoitu ennen uusien 2021-avustuksien myöntämistä. Otattehan yhteyttä järjestötiimiin kaikissa pienissäkin raportointiin liittyvissä kysymyksissä!

Jäsenjärjestöavustusten 2021 hakeminen
ADHD-liitto ja muut kolmikantajärjestöt ovat sopineet, että jäsenyhdistykset hakevat jäsenjärjestöavustusta vuonna 2021 samalta keskusliitolta kuin vuosina 2019 ja 2020. ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta hakevat yhdistykset tulevat saamaan lisätietoa hakuprosessista joulukuun aikana, ja hakuaika on 21.12.2020–31.1.2021. Haku toteutetaan Lyyti-järjestelmällä.

3. Vertaistuki

3.1 Ryhmänohjaajan työkalupakki tilattavissa

Ohjaajien toiveiden pohjalta koottu työkalupakki ryhmän ohjauksen tueksi on nyt saatavilla!

Voit tilata oman työkalupakkisi tästä linkistä.

Huomio yhdistysten edustajat! Välitättehän tätä tietoa ryhmänohjaajillenne!

Kaikille aktiivisille vertaistukiryhmien ohjaajille: Yhteinen keskustelufoorumi löytyy Facebookista: ADHD paikallisyhdistysten vertaisryhmien ohjaajat. Liity mukaan keskusteluun!

3.2 Ennakkotietoa vertaistukiryhmästä adhd-oireisten puolisoille

Ensi vuonna käynnistyy yhteistyössä Savon seudun mielenterveysomaiset, FinFami ry:n kanssa puhelimitse kokoontuva vertaisryhmä puolisoille, joiden kumppanilla on adhd.

Ryhmä alkaa helmikuun alussa, 4.2. klo 17. Puhelut ovat osallistujille maksuttomia, tarvitset vain rauhallisen paikan puhua. Lisätietoja ja ilmoittautumiset omaistyöntekijä Ritva Parviainen p. 040 671 1449 tai ritva.parviainen@omary.fi.

Liitteenä on yllä mainitun vertaisryhmän mainos, jota yhdistykset voivat välittää eteenpäin omissa some-kanavissaan.

4. Kokemustoiminta

Tarinatuokiot jatkuvat heti tammikuussa, 26.1. klo 17.30–19! Ensimmäisen tuokion teemana on adhd ja parisuhde.

Mukaan Tarinatuokioon voi ilmoittautua tästä linkistä.

5. Kurssit

Vuonna 2021 ADHD-liitolla on monenlaisia kursseja adhd-oireisille aikuisille ja heidän puolisoilleen sekä adhd-diagnosoitujen lasten ja nuorten vanhemmille.

Aikuisten kurssit 2021

Kurssivalikoima on uudistunut STEA:n avustuksen linjausten mukaisesti. Uusina kurssimuotoina ovat verkkokurssi ja alueelliset kurssit, joissa yhdistyvät verkko- ja lähitapaamiset.

Voit lukea laajemmin lisätiteoja aikuisten kursseista sivultamme Tukea > Kurssit. Liitteenä olevassa mainoksessa on tiivistetysti tietoa aikuisten kursseista.

Liite: Aikuisten kurssit 2021

Strategia-kurssit 2021

Tutustuthan kurssitarjontaan sivuiltamme Tukea > Kurssit  pian, sillä ensimmäisten Strategia-kurssien hakuajat umpeutuvat jo 10. ja 11. tammikuuta.

Perhekurssit 2021

Järjestämme yhteistyössä Aivoliiton kanssa sopeutumisvalmennuskursseja Kelan kuntoutuksena. Kurssit on tarkoitettu perheille, joiden alle kouluikäisellä tai alakouluikäisellä lapsella on adhd-diagnoosi. Voit lukea laajemmin lisätietoja perhekursseista sivultamme Tukea > Kurssit > Sopeutumisvalmennus perheille.

Liite: Perhekurssit 2021

Yhdistykset voivat jakaa näitä liitteinä olevia mainoksia eteenpäin.

6. Tsättäillään-hanke

ADHD-liiton Tsättäillään-hanke on päättämässä aktiivisen toimintavaiheen vuoden 2020 lopussa. Hankkeessa käynnistetyt chatit säilyvät neuvonnan ja tuen muotona myös vuonna 2021. Tähän mennessä verkkosivujen kahdenkeskisessä chatissä on käyty yli 430 keskustelua. Yhdeksään ryhmächattiin on osallistunut yli 160 henkilöä.

Iloksemme myös nuoret ja ammattilaiset ovat alkaneet löytää chattiin. Tietoa chateistä voi edelleen jakaa sekä yhdistysten jäsenille, että yhteistyökumppaneille. Tuoreimmat tiedot päivittyvät sivullemme Tukea > Chat .

Työt ADHD-liitossa päättävä Piia Haukilahti kiittää yhteistyökumppaneita jäsenyhdistyksissä ja toivottaa kaikille menestyksekästä vuotta 2021.

Toivotamme kaikille yhdistyksille mukavaa ja rauhaisaa joulunaikaa sekä toimeliasta uutta vuotta 2021!

Arja, Elina, Heidi, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Piia, Tuuli, Tuuli-Maria & Virvatuli

Lumiukko lumisateen keskellä. Tikkukädet sojottavat sivuilla, ja niisä roikkuu kusenkoristepalloja. Toinen pallo on valkoinen ja siinä lukee Merry Christmas, toinen on punainen, jossa on valkoisia palloja.

ke ja to klo 9–12