fbpx

Jäsenkirjeeseen on tällä kertaa koottu tietoja vuoden viimeisistä Tarinatuokioista ja Kipinää verkosta -menetelmäpajasta. Yhdistystoiminta tarjoaa tietoa uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä ja mahdollisuuden tutustua marraskuun Verkkokaffeilla ensi vuoden eduskuntavaalitavoitteisiin ja materiaaleihin. Kirjeessä on tietoa myös ADHD-liiton hallitusehdokkaista. Virtuaaliheimo on saanut nimen ADHOODS!

Värikkäitä vaahteranlehtiä maassa.

1. Yleistä tiedotettavaa
1.1 ADHD-liiton hallitusehdokkaat esittäytyvät
1.2 Toimisto ja neuvontapalvelut joulutauolla 21.12.2022–8.1.2023
2. Yhdistystoiminta
2.1 Tietoa uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä
2.2 Eduskuntavaalitavoitteet tutuiksi marraskuun Verkkokaffeilla
3. Vertaisryhmien ohjaajat
Kipinää verkosta -menetelmäpaja: haastavat tilanteet ryhmässä
4. Vertaisvanhempitoiminta
Vertaisvanhemman tukea eri elämänvaiheisiin
5. Kokemustoiminta
Tule mukaan vuoden viimeisiin Tarinatuokioihin
6. Virtuaaliheimo
6.1 Virtuaaliheimo on nyt ADHOODS
6.2 ADHOODS nyt myös Instagramissa

1) Yleistä tiedotettavaa

1.1 ADHD-liiton hallitusehdokkaat esittäytyvät

ADHD-liiton jäsenyhdistykset nimesivät määräpäivään 5.10. mennessä neljä ehdokasta ADHD-liiton hallitukseen. Ehdolla ovat Enni Kesonen Eijsveikeet, Pohjois-Savon ADHD-, Autismi ja kielihäiriöyhdistys ry:stä, Pekka Räisänen, Pohjanmaan ADHD-yhdistys ry:stä, Liisa Remes Suomen ADHD-aikuiset ry:stä sekä Eeva Karppinen Pääkaupunkiseudun ADHD-yhdistys ry:stä. Hallitustyöhön on avoinna neljä paikkaa: kolme varsinaisen jäsenen ja yksi varajäsenen paikka.

Aiemmista tiedoista poiketen hallitusehdokkaiden esittelyt toimitetaan tämän jäsenkirjeen sekä syyskokousmateriaalien liitteenä suoraan yhdistyksiin sähköpostitse. Syyskokous järjestetään lauantaina 19.11. klo 12.30–14.00 Vantaalla Virtatalolla.

1.2 Toimisto ja neuvontapalvelut joulutauolla 21.12.2022–8.1.2023

ADHD-liiton toimisto ja neuvontapalvelut ovat kiinni joulutauon aikana 21.12.2022–8.1.2023. Olemme jälleen tavoitettavissa maanantaina 9.1.2023.

2) Yhdistystoiminta

2.1 Tietoa uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä

Jäsenyhdistysten järjestöpäivä tarjoaa tietoa ja keskustelua uudistuvasta yhdistyslainsäädännöstä sekä esteettömästä hallitustyöskentelystä.

ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton jäsenyhdistysten vapaaehtoisille suunnattu järjestöpäivä järjestetään Teams-verkkoympäristössä 21.1.2023 klo 10–14. Yhdistykset saavat lisätietoa päivästä sähköpostitse.

Järjestöpäivä koostuu lyhyistä alustuksista, yhdistysten puheenvuoroista ja yhteisestä keskustelusta. Alustajina toimivat SOSTE:n lakimies Patrik Metsätähti ja Aivoliiton psykologi Sari Hesselgren.

Huomioittehan järjestöpäivän yhdistyksen toimintasuunnitelmassa. Osallistujamäärää/yhdistys ei ole rajattu.

Ilmoittautuminen on avattu! Jokainen osallistuja ilmoittautuu henkilökohtaisesti tämän linkin kautta: ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton järjestöpäivä jäsenyhdistyksille 2023 (lyyti.fi)

Tervetuloa!

2.2 Eduskuntavaalitavoitteet tutuiksi marraskuun Verkkokaffeilla

Marraskuun Verkkokaffeilla tutustutaan ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton eduskuntavaalitavoitteisiin ja materiaaleihin.

Verkkokaffeilla 8.11. klo 18.00–19.30 jäsenyhdistyksille on tarjolla

• tietoa yhdessä järjestöjen kesken laadituista eduskuntavaaliteemoista ja materiaaleista
  • mahdollisuus ideoida yhdessä millä tavoin oma yhdistys voi hyödyntää materiaalia alueellisessa vaikuttamistoiminnassa.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Voit kirjautua mukaan Teams-keskusteluun tästä linkistä: Verkkokaffet 8.11.

Kutsu Verkkokaffeille 8.11.2022

3) Vertaisryhmien ohjaajat

Kipinää verkosta -menetelmäpaja: haastavat tilanteet ryhmässä

Tämän vuoden viimeisessä Kipinää verkosta -menetelmäpajassa on teemana haastavat tilanteet ryhmässä. Tule mukaan kuulemaan ja jakamaan toimivia vinkkejä ja ratkaisuehdotuksia haastaviin vuorovaikutustilanteisiin keskiviikkona 2.11. klo 17.30-19.

Ilmoittaudu mukaan: https://www.lyyti.fi/reg/haastavat

Saat osallistumislinkin tapahtumaan sähköpostitse ennen tilaisuutta. Jos haluat lisätietoja, ota meihin yhteyttä: vertaistoiminta@adhd-liitto.fi.

4) Vertaisvanhempitoiminta

Vertaisvanhemman tukea eri elämänvaiheisiin

ADHD-liiton vertaisvanhemmilla on kokemusta arjesta, johon lapsen adhd tuo haasteita. Vertaisvanhempi voi kuunnella ja tukea sekä kertoa hyviksi havaittuja vinkkejä arjen sujuvoittamiseksi. Vertaisvanhempi on tehtävään koulutuksen saanut vapaaehtoinen, jonka kanssa yhteydenpito tapahtuu ensisijaisesti puhelimitse.

ADHD-liiton Vertaisvanhempien joukko on hyvin monipuolinen, ja tukea on tarjolla:

• diagnosoitujen lasten ja nuorten vanhemmille
  • diagnosoitujen lasten ja nuorten isovanhemmille
  • diagnosoitujen jo aikuisten lasten vanhemmille.

Yhteydenottopyynnön Vertaisvanhemmalle voi jättää: https://www.lyyti.fi/reg/yhteydenottopyynto_vertaisvanhemmalle

5) Kokemustoiminta

Tule mukaan vuoden viimeisiin Tarinatuokioihin

Tarinatuokioissa on mahdollisuus kuulla kokemustietoa kulloinkin kyseessä olevaan teemaan liittyen. Tuokiot ovat avoimia kaikille ja toteutuvat Teams-verkkoyhteydellä.

6) Virtuaaliheimo

6.1 Virtuaaliheimo on nyt ADHOODS

Virtuaaliheimon Discord-palvelin on ollut auki vajaa kaksi kuukautta, ja nimikilpailun myötä palvelin sai nimen ADHOODS. Palvelimella on jo vakiintunutta säännöllistä ohjelmaa kuten Yhyy-korneri, NepsyNiksiNurkka, Nyt ratkes!, Keskiviikon keskeneräiset ja Kokkauskorneri. Suunnitteilla on myös palvelimen oma podcast. Lisätietoa tapahtumista saat palvelimen #ohjelmainfo-kanavalta.

6.2 ADHOODS nyt myös Instagramissa

ADHOODS on saanut myös oman Instagram-tilinsä, adhoods_. Käy ottamassa palvelimen tili seurantaan! Luvassa on viikoittaista infoa tulevista tapahtumista, palvelimen kuulumisia, kokemuksia mielenkiintoisista kohtaamisista, vuorovaikutusta, ADHOODS-elämää ja vaikka mitä muuta.

Syysterveisin:

Anne-Maarit, Arja, Elina, Henna, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Nuppu, Piia, Solveig & Tuuli.

Avoin kirja valonlähteen edessä.

ke ja to klo 9–11