fbpx
Kahvikuppi ja lautanen kuvattuna ylhäältä. Kahvin seassa on pienempi ja isompi vaalea vaahtosydän.

Lokakuinen tervehdys yhdistykset! Tässä jäsenkirjeessä on tietoa mm. ADHD-liiton hallituksen ehdokasasettelusta, kutsumme teitä mukaan syksyn Verkkokaffeille ja myös Vapaaehtoisten juhlapäivään joulukuun alussa.

1. Yleistä tiedotettavaa
    1.1 Ehdokasasettelu ADHD-liiton hallitukseen – viimeistään 30.10.
    1.2 ADHD-liitosta ehdokas Vuoden vapaaehtoiseksi
    1.3 Vuoden 2021 Tuetut lomat
  2.  Yhdistystoiminta
    2.1 Miten onnistumme jäsenyhdistysten tuessa – vastaa jäsenyhdistyskyselyyn!
    2.2 Tule mukaan Verkkokaffeille 4.11. ja 14.12.
    2.3 Järjestöpäivä 16.1.2021 tarjoaa tuhdin tietopaketin yhdistyksille
  3. Vertaistuki
    3.1 Tukea ohjaajille – Kipinää verkosta!
    3.2 Vapaaehtoisten juhlapäivä 1.12.
  4. Kokemustoiminta
  5. Sopeutumisvalmennuskurssit
  6. Tsättäillään-hanke

1. Yleistä tiedotettavaa

1.1 Ehdokasasettelu ADHD-liiton hallitukseen – viimeistään 30.10.

Yhdistysten toivotaan lähettävän ehdotuksensa hallitusehdokkaista viimeistään perjantaina 30.10.2020 osoitteeseen nina.hoven-korpela@adhd-liitto.fi.

Maanantaina 9.11.2020 kello 19 alkaen järjestetään verkkokahvit, jossa ehdokkailla on mahdollisuus esitellä itsensä ja yhdistysväelle tarjotaan mahdollisuus haastatella ehdokkaita.

1.2 ADHD-liitosta ehdokas Vuoden vapaaehtoiseksi

Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoinen -äänestys on käynnissä. ADHD-liitosta on ehdolla monille tuttu, Jenni Barnett-Erlandsson, ja häntä on kuvattu näin:

Jenni on monessa mielessä ansioitunut vapaaehtoinen (adhd-jäsenyhdistyksen luottamushenkilö, vertaistukiryhmän ohjaaja, kokemustoimija, vertaisvanhempi, lomaluotsi, yhteistyöverkoston edustaja, ADHD-liiton vaikuttamistyöryhmän jäsen) ja sopii kaikin puolin kuvaukseen vuoden vapaaehtoisesta: Jenni on pitkän linjan vapaaehtoistoimija ja ollut mukana erilaisissa vapaaehtoistoiminnoissa vuodesta 2014 alkaen, niin kotikaupungissaan Tampereella kuin muuallakin Suomessa.

Jenni on omalla toiminnallaan mahdollistanut vertaistuen sitä kaipaaville adhd-oireisille ja heidän läheisilleen, aluksi ryhmämuotoisena vertaistukiryhmän ohjaajana ja nykyisin kahdenkeskisesti vertaisvanhempana. Jenni on myös pidetty kokemustoimija ja hän on ollut mukana lukuisissa kokemustehtävissä erilaisilla foorumeilla edistäen ansiokkaasti tietoisuutta ja ymmärrystä adhd-oirekuvaan liittyen.

Jenni on ADHD-liiton vapaaehtoistoimijoiden yksi kantava voima, taitava innostaja ja erittäin innovatiivinen toiminnan kehittäjä ja myönteinen vaikuttaja. Jennillä on suuri sydän, mikä näkyy kaikessa hänen toiminnassaan. Hän on luotettava ja empaattinen kohtaaja sekä erilaisten kohtaamisten synnyttäjä. Kaikkeen mihin Jenni osallistuu, hän osallistuu lämmöllä, aidolla kiinnostuksella, pyyteettömästi – halusta auttaa, ettei muiden tarvitsisi kompastella samoihin kivikkoihin ja jottei kukaan jäisi vaille tukea.

Äänestämään pääsee tästä linkistä. (Ulkoinen linkki)

1.3 Vuoden 2021 Tuetut lomat haettavissa

Vuoden 2021 Tuetut lomat ovat nyt haettavissa.  Katso tarkemmat ohjeet hakemisesta ja listaukset haettavista lomista ADHD-liiton sivulta Tukea > Lomatoiminta.

2. Yhdistystoiminta

2.1 Miten onnistumme jäsenyhdistysten tuessa – vastaa jäsenyhdistyskyselyyn!

Toiminnan arviointi ja kehittäminen ovat tärkeä osa ADHD-liiton toimintaa. Liiton arviointimallin mukaisesti toteutamme jäsenyhdistyksille tänä syksynä kyselyn, jolla kerätään yhdistysten kokemuksia ja arvioita jäsenyhdistyksille tarjottavasta tuesta, viestinnästä sekä vaikuttamistoiminnasta.

Kysely toteutetaan sähköisesti ja se lähetetään yhdistyksille torstaina 5.11. sähköpostilla. Kyselyyn vastaaminen on tärkeää. Toivomme, että mahdollisimman moni vastaisi kyselyyn. Kyselyn tulokset raportoidaan rahoittajalle. Tulosten pohjalta kehitetään toimintaa tuleville vuosille.

2.2 Tule mukaan Verkkokaffeille 4.11. ja 14.12.

Marraskuun Verkkokaffeilla keskitymme yhdessä pohtimaan arvioinnin merkitystä yhdistysten ja ADHD-liiton toiminnalle. Miksi arviointi on tärkeää ja mitä tietoa olisi tarpeen kerätä? Verkkokaffella julkaistaan myös ADHD-liiton jäsenyhdistyskysely ja käydään sen sisällöt yhdessä läpi.

Verkkokaffe järjestetään 4.11. klo 17–18.30. Tervetuloa mukaan!

Joulukuun Verkkokaffe on poikkeuksellisesti suunnattu jäsenyhdistysten puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille. Syvennytään yhdessä vapaaehtoisten johtamiseen ja jaetaan kokemuksia yhdistystoiminnan onnistumisista ja hankalista tilanteista.

Verkkokaffe järjestetään 14.12. klo 17–18.30. Tervetuloa mukaan!

Ilmoittautumiset Verkkokaffeille ADHD-liiton verkkosivuilta Ajankohtaista > Tapahtumat.

2.3 Järjestöpäivä 16.1.2021 tarjoaa tuhdin tietopaketin yhdistyksille

ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto järjestävät yhteistyössä Järjestöpäivän jäsenyhdistyksilleen lauantaina 16.1.2021 klo 10–16. Päivä on suunnattu yhdistysten puheenjohtajille sekä sihteereille ja se toteutetaan etäyhteyksin. Tarkemmat tiedot seminaarin sisällöistä ja ilmoittautumisesta lähetetään yhdistyksille marraskuun aikana.

Järjestöpäivässä perehdytään yhdistyksen hallituksen vastuisiin ja velvollisuuksiin Kari Loimun johdolla, saadaan tietoa yhdistysten rahoitukseen liittyen SOSTEn erityisasiantuntijan Ari Inkisen luotsaamassa osaseminaarissa, pohditaan yhdistysten roolia kunnan ja maakunnan kumppanina hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä yhdessä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Sanna Salmelan vetämässä osaseminaarissa sekä lopuksi etsitään uusia tapoja ja ideoita yhdistystoiminnan toteuttamiseen Yhteismaan Pauliina Seppälän innoittamana. Laitahan päivä jo kalenteriin ylös!

3. Vertaistuki

3.1 Tukea ohjaajille – Kipinää verkosta!

Tervetuloa mukaan ohjaajien perus-/kertauskurssille lauantaina 7.11. klo 12–16 Teams-yhteyksin.

Kurssi on tarkoitettu adhd-jäsenyhdistysten vertaistukiryhmien ohjaajille, ja se sopii sekä uusille toimijoille peruskurssiksi että kokeneemmille konkareille kertauskurssiksi.  Koulutuksen teemoina: Adhd:n monet kasvot, ohjaajan rooli, struktuuri ryhmässä ja ohjaajana kehittyminen.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. (Ulkoinen linkki)

Innokkaat ja ihanat konkarit:
Vuoden neljäs menetelmäpaja, keskiviikkona 28.10. klo 17.30–19 Teams-yhteyksin. Tule kuulemaan vinkkejä onnistuneeseen verkkovertaisryhmätoimintaan.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. (Ulkoinen linkki)

Kaikille aktiivisille vertaistukiryhmien ohjaajille:

Yhteinen keskustelufoorumi löytyy Facebookista ADHD paikallisyhdistysten vertaisryhmien ohjaajat Liity mukaan!

3.2 Vapaaehtoisten juhlapäivä 1.12.

Kansainvälinen Vapaaehtoisten päivä on vuosittain joulukuussa. ADHD-liitossa vietämme Vapaaehtoisten päivää tiistaina 1.12. klo 18–19.30. Kutsumme kaikki jäsenyhdistysten vapaaehtoistoimijat, vertaisvanhemmat ja kokemustoimijat viettämään antoisaa iltaa Frank Martelan (hyvinvoinnin psykologian dosentti, FT, VTT, Aalto-yliopisto ja Filosofian Akatemia) luennolle Tee hyvää muille, teet hyvää itsellesi – Miten auttaminen vahvistaa auttajan onnellisuutta ja merkityksellisyyttä?

Ilmoittaudu mukaan antoisaan iltaan. (Ulkoinen linkki)

Frank Martela katsoo suoraan kameraan, hän on kuvattu harmaata seinäpintaa vasten. HÄnellä on tumma puku ja valkoinen kauluspaita. Hänellä on päässään ruskea lierihattu, jossa on musta leveä nauha.

4. Kokemustoiminta

Aiemmista ennakkotiedoista poiketen ja yleisön pyynnöstä järjestetään 17.11. klo 17.30–19 vielä yksi Tarinatuokio teemalla adhd & opiskelu ja työelämä.

Ilmoittaudu mukaan kuulemaan kokemustarinoita. (Ulkoinen linkki)

5. Sopeutumisvalmennuskurssit

ADHD-liiton sopeutumisvalmennustoiminta on astumassa uuden äärelle rahoittajamme STEAn uusien linjausten myötä. Vuoden 2021 alussa voimaantulevien uusien linjausten mukaisesti STEA ei rahoita enää sopeutumisvalmennustoimintaa. Sen sijaan rahoitus kohdentuu tavoitteelliseen ryhmätoimintaan.

Käytännössä tämä uusi linjaus tarkoittaa, että ensi vuonna kursseiltamme ei voi enää hakea Kelalta kuntoutusrahaa ja matkakulukorvauksia. Edellä mainitut toimintaehdot huomioiden olemme ensi vuonna käynnistämässä uudenlaista tavoitteellista kurssitoimintaa, monimuotoisia Varavoimaa-kursseja sekä ohjattuja verkkokursseja.

Entiseen tapaan lasten ja nuorten vanhemmille suunnattuja Strategia-kursseja toteutamme kolmella paikkakunnalla sekä kaksi Strategiaohjaajakoulutusta. Alla listaus ensi vuoden kursseista, mikäli STEAn rahoitus toteutuu hakemuksen mukaisesti:

Ohjattu verkkokurssi

• 18.3., 25.3., 1.4., 8.4., 15.4. ja 22.4. Haku päättyy 4.3.
  • 28.10., 4.11., 11.11.,18.11., 25.11. ja 2.12. Haku päättyy 14.10.

Monimuotoiset Varavoimaa-kurssit

• verkkotapaamiset 27.4., 4.5. ja 8.6.
    lähijakso Kuopiossa 17.–19.5. (ma–ke). Haku päättyy 30.3.
  • verkkotapaamiset 25.5., 1.6. ja 10.8.
    lähijakso Hauhossa 14.–16.6. (ma–ke). Haku päättyy 27.4.
  • verkkotapaamiset 17.8., 24.8. ja 5.10.
    lähijakso Jyväskylässä 6.–8.9. (ma–ke). Haku päättyy 2.8.
  • verkkotapaamiset 21.9., 28.9. ja 16.11.
    lähijakso Espoossa 11.–13.10. (ma–ke). Haku päättyy 24.8.
  • verkkotapaamiset 2.11., 9.11. ja 14.12.
    lähijakso Oulussa 22.–24.11. (ma–ke). Haku päättyy 5.10.

Strategia-kurssi 4–12-vuotiaiden lasten vanhemmille

• 2.2., 9.2., 16.2., 2.3. ja 9.3. (pääkaupunkiseutu). Haku päättyy 11.1.

Strategia-kurssi 13–17-vuotiaiden nuorten vanhemmille

• 3.2., 10.2., 17.2., 24.2. ja 3.3.Siilinjärvi. Haku päättyy 11.1.
  • 21.1., 28.1., 4.2., 11.2. ja 18.2. Petäjävesi. Haku päättyy 7.1.

Strategia-ohjaajakoulutukset

• 8.–9.4. pääkaupunkiseutu, lasten vanhempien Strategiaan
  • pääkaupunkiseutu, nuorten vanhempien Strategiaan.

6. Tsättäillään-hanke

ADHD-liiton neuvontapalveluja chattien avulla kehittävä Tsättäillään-hanke on hyvässä vauhdissa. Ryhmächatit ovat tavoittaneet ajoittain runsaasti keskustelijoita.

Marraskuun chatit käsittelevät

• tiistaina 3.11. Kelan kuntoutuspalveluja neuropsykiatrisissa oirekuvissa
  • tiistaina 17.11. ruotsinkielinen chat, vanhempien mahdollisuuksia tukea nepsy-oireisen lapsen koulunkäyntiä.

Mukaan keskustelemaan pääsee ADHD-liiton sivulta Tukea > Chat.

Olemme vahvistaneet hanketiimiä lokakuun alusta, jolloin mukaan liittyi ADHD-liitolle aiemmista hankkeista tuttu Sauli Suominen. Hän vastailee verkkosivujen chattiin pääasiassa maanantaisin ja perjantaisin, jolloin chatistä saa tukea myös ruotsin, englannin ja saksan kielellä! Muistattehan kertoa tästä mahdollisuudesta myös jäsenille!

Tietoa ja tukea adhd-aihepiiristä tarvitsee Suomessa laaja joukko oireisia ja heidän läheisiään sekä heitä työssään kohtaavat ammattilaiset. Hankkeen haasteena on tavoittaa heitä, jotta voimme vakiinnuttaa chatin osaksi ADHD-liiton toimintaa.

Toteutamme marras–joulukuussa some-kampanjan sekä tuotamme esitemateriaalia. Toivomme tukea kampanjan näkyvyydelle myös yhdistyksiltä. Kiitos etukäteen, jos voitte jakaa materiaalia alueellanne keskeisille kohderyhmille. Tällä tavoin yhdistys voi vaikuttaa alueellisesti adhd-tietoisuuden leviämiseen sekä tehdä myös yhdistystä tunnetuksi paikallisesti.

Toivotamme väriä ja iloa yhdistysten syystoimintoihin: Arja, Elina, Heidi, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Piia, Tuuli, Tuuli-Maria & Virvatuli.

Kuvan täydeltä värikkäitä vihanneksia ja hedelmiä.

ma–to klo 9–11