fbpx

Hyvää alkusyksyä yhdistykset! Syksyllä tapahtuu jälleen paljon: on tarjolla muun muassa yhdistystoiminnan peruskoulutus, ja pyydämme yhdistyksiä vaikuttamaan jäsenyhdistysten tuki -kyselyn avulla. Adhd-viikko tarjoaa useita mielenkiintoisia webinaareja, ja syksyn mittaan järjestetään Tarinatuokioita ja Kipinää verkosta -menetelmäpajoja. Marraskuussa on mielenkiintoinen Aistikoulutus nepsy-piirteisen aikuisen aistitiedon käsittelystä. Virtuaaliheimon Discord-palvelin on nyt avattu! Lue tarkemmin näistä ja muista tapahtumista ja koulutuksista uudesta jäsenkirjeestä.

Orava on pää alaspäin puunrungolla ja tuijottaa suoraan kameraan.

1. Yleistä tiedotettavaa
1.1 Kutsu ADHD-liiton sääntömääräiseen syyskokoukseen 19.11.
1.2 Adhd-viikon webinaarit 10.–16.10.
1.3 Tulevia tapahtumia adhd-oireisten lasten vanhemmille
1.4 Aistikoulutus nepsy-piirteisen aikuisen aistitiedon käsittelystä
1.5 Mielenterveysongelmista kärsivien lasten ja nuorten lääkehoito -kysely
2. Yhdistystoiminta
2.1 Jäsenyhdistysten tuki 2023 -kysely
2.2 Hallintohommat hanskaan – yhdistystoiminnan peruskoulutus 8.10.
2.3 Lähellä.fi-palvelun avulla yhdistys tutummaksi alueen asukkaille ja ammattilaisille
3. Vertaisryhmien ohjaajat
Tule mukaan syksyn Kipinää verkosta -menetelmäpajoihin
4. Vertaisvanhempitoiminta
Vertaisvanhempien tukea tarjolla
5. Kokemustoiminta
5.1 Hyödynnä kokemustietoa
5.2 Tarinatuokioissa aitoja kokemuksia adhd:stä
6. Virtuaaliheimo
Virtuaaliheimon Discord-palvelin on nyt auki!

1) Yleistä tiedotettavaa

1.1 Kutsu ADHD-liiton sääntömääräiseen syyskokoukseen 19.11.

Aika: Lauantai 19.11.2022 klo 12.30
Paikka: ADHD-liiton keskustoimisto, Rajatorpantie 8 A, 01600 Vantaa

ADHD-liitto ry kutsuu jäsenyhdistyksensä syyskokoukseen lauantaina 19.11.2022. Kokouksessa käsitellään liiton sääntömääräiset syyskokousasiat. Yhdistykset voivat valita edustajansa kokoukseen valtakirjalla. Kokous järjestetään ensisijaisesti Vantaalla, mutta seuraamme tarkasti koronatilannetta ja siihen liittyviä suosituksia. Tarpeen vaatiessa kokous voidaan järjestää myös hybridinä tai kokonaan etäyhteyksin. Yhdistykset ovat saaneet kokouskutsun, lisätietoa sekä tarkemmat ohjeet yhdistyksen viralliseen sähköpostiosoitteeseen elokuussa.

1.2 Tule mukaan Adhd-viikon webinaareihin 10.–16.10.

Adhd-viikon kunniaksi ADHD-liitto tarjoaa jokaisena arkipäivänä lyhyitä maksuttomia webinaareja eri näkökulmista. Voit valita kiinnostuksesi mukaan sopivat teemat tai osallistua vaikka kaikkiin!

Adhd-viikon ohjelma (pdf-tiedosto).

Maanantai 10.10.

Tiistai 11.10.

Keskiviikko 12.10.

Torstai 13.10.

Perjantai 14.10.

• klo 14–16 Adhd ja seksuaalisuus. Sanna Aavaluoma, pari- ja perhepsykoterapeutti, psykoseksuaaliterapeutti. Ilmoittautuminen: ADHD-liitto > Tapahtumat > Adhd-viikko: Adhd ja seksuaalisuus
  • klo 16–18 Keskustelu Adhd ja seksuaalisuus -webinaarin teemasta jatkuu Virtuaaliheimon Discord-palvelimella. Keskustellaan Setan asiantuntijan kanssa teemalla seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus. Virtuaaliheimon Discord-palvelin: https://discord.gg/wBmVrHnhk7

1.3 Tulevia tapahtumia adhd-oireisten lasten vanhemmille

• Vertaistuellinen ryhmä-chat Perhearkea kouluikäisten adhd-oireisten lasten vanhemmille maanantaina 12.9. klo 17.30–19.00. Mukana ADHD-liiton kokemustoimija. Kirjautuminen tapahtumapäivänä osoitteessa adhd-liitto.fi > Tukea > Chat
  • Suomen omaishoitoverkosto, ADHD-liitto ja Autismiliitto järjestävät tiistaina 4.10. klo 13–15 maksuttoman, kaikille avoimen webinaarin, Omaishoito neurokirjon perheessä. Tervetuloa mukaan! Webinaariin ilmoittaudutaan viimeistään perjantaina 30.9. osoitteessa: adhd-liitto.fi > Ajankohtaista > Tapahtumat. Webinaarin mainos (jpg-kuva)

1.4 Aistikoulutus nepsy-piirteisen aikuisen aistitiedon käsittelystä 24.11.

Aistikoulutuksen teemana on nepsy-piirteisten aikuisten aistitiedon käsittelyn erityisyydet ja tuen mahdollisuudet, painotuksena adhd, autismikirjo ja kehityksellinen kielihäiriö.

Aika: 24.11.2022 klo 9–15.45
Paikka: Verkossa
Järjestäjät: ADHD-liitto, Aivoliitto, Autismiliitto
Hinta: 80 €/osallistuja, 40 € jäsenyhdistysten jäsenet ja päätoimiset opiskelijat

Hakuaika päättyy 21.11.2022.

Katso tästä tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan!

1.5 Mielenterveysongelmista kärsivien lasten ja nuorten lääkehoito -kysely

European Child and Adolescent Clinical Psychopharmacology Network (ECAPN) kerää vastauksia Mielenterveysongelmista kärsivien lasten ja nuorten lääkehoidosta. Kyselyn suomenkieliseen versioon voi vastata tästä linkistä.

Alkuperäinen, englanninkielinen tiedote kyselyyn liittyen:
The European Child and Adolescent Clinical Psychopharmacology Network (ECAPN) is currently collecting inputs for their survey on ‘Pharmacological treatment of children and adolescents with mental health conditions’ from young patients and their families. The survey is available in many languages.

Lisätietoja verkostosta ja tutkimuksesta englanniksi: The European Child and Adolescent Clinical Psychopharmacology Network (ECAPN)

2) Yhdistystoiminta

2.1 Jäsenyhdistysten tuki 2023 -kysely

Jäsenyhdistystemme yhdistysaktiivi – vastaa jäsenyhdistyksen 2023 tukeen liittyvään kyselyyn ja vaikuta! Mielipiteesi on tärkeä! Toivomme mahdollisimman paljon vastauksia. Kyselyyn vastaaminen vie vain muutaman minuutin. Vastaathan viimeistään 15.9.2022.
Linkki Jäsenyhdistysten tuki 2023 -kyselyyn

2.2 Hallintohommat hanskaan – yhdistystoiminnan peruskoulutus 8.10.

ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton yhdistysväelle suunnatussa koulutuksessa lauantaina 8.10. klo 12–16 saat perustietoa yhdistyksen perustoiminnasta ja vinkkejä sen keveään hallintaan. Koulutuksessa käsitellään mm. hallituksen toimintaa ja toimijoiden rooleja, yhdistyksen toimintavuotta ja lyhyesti taloutta. Koulutukseen osallistujat pääsevät jakamaan omia ajatuksia ja kokemuksia.

Koulutus sopii sekä nykyisille luottamushenkilöille että heille, joita mm. hallitustyöskentely tulevaisuudessa kiinnostaa. Kouluttajina toimivat Katja Suni ja Katariina Berggren ADHD-liiton järjestötiimistä. Ilmoittaudu mukaan: Hallintohommat hanskaan – perustietoa yhdistystoiminnasta -koulutus

Hallintohommat hanskaan -koulutuksen mainos (jpg-kuva)

Uudistuva Lähellä.fi-palvelu kokoaa yhdistysten toimintaa yhteen paikkaan. Palvelu korvaa aiemmat alueelliset järjestötiedon foorumit ja on yhdistyksille maksuton. Kuntalaiset ja kunnissa asiakastyötä tekevät löytävät palvelusta tietoa alueellisten yhdistysten tarjoamasta tuesta ja toiminnasta. Lisätietoa ja koulutusta Lähellä.fi-verkkopalvelusta tarjoavat sekä alueelliset järjestötoiminnan tukiyhdistykset että ADHD-liiton järjestötiimi. Rekisteröi yhdistyksesi palveluun täällä: Lähellä.fi > Valitse organisaatio

3) Vertaisryhmien ohjaajat

Tule mukaan syksyn Kipinää verkosta -menetelmäpajoihin

Nyt syksyllä on taas tulossa täydennyskoulutusta vertaisryhmien ohjaajille. Menetelmäpajoissa saa uutta ideaa vertaisryhmän toimintaan ja varmuutta vertaisryhmän ohjaamiseen! Menetelmäpajat ovat Teamsissä klo 17.30–19 seuraavan aikataulun ja sisällön mukaan:

• 19.9. Adhd-aikuisen selviytymisoppaan hyödyntäminen vertaisryhmän ohjaamisessa. Oppaassa on lukuisia hyväksi havaittuja keinoja ja tekniikoita selättää adhd-oireiden tuomia haasteita. Tule kuulemaan, miten vertaisryhmässä voi yhdessä tsempata ratkaisujen löytymistä haasteisiin. Ilmoittaudu mukaan.
  • 2.11. Haastavat tilanteet vertaisryhmässä. Tässä pajassa käydään läpi sitä, minkälaisia haastavia tilanteita ryhmässä voi olla ja sitä, miten ohjaajana voi ratkaista tilanteita. Ilmoittaudu mukaan.

4) Vertaisvanhempitoiminta

Vertaisvanhempien tukea tarjolla

Muistattehan tiedottaa jäsenistöllenne Vertaisvanhempitoiminnasta! Vertaisvanhemman tukea on tarjolla adhd-diagnosoitujen lasten, nuorten ja nuorten aikuisten vanhemmille ja isovanhemmille. Vertaisvanhempi ja tukea kaipaava vanhempi keskustelevat puhelimitse. Suurisydämiset vertaisvanhemmat ovat valmiina kuuntelemaan, tukemaan ja jakamaan hyviksi havaittuja vinkkejä arjen sujuvoittamiseksi! Lue lisää toiminnasta: adhd-liitto.fi > Tukea > Vertaistoiminta > Vertaisvanhempi

5) Kokemustoiminta

5.1 Hyödynnä kokemustietoa

ADHD-liiton kokemustoimijaverkostoon kuuluu yli 50 henkilöä eri puolilta Suomea. Heillä jokaisella on omanlainen tarina kerrottavana, ja jokaisella tarinalla on oma vaikuttava paikkansa. Hyödynnä kokemustietoa ja tilaa kokemustoimija yhdistyksenne tilaisuuteen tai tapahtumaan sivultamme: adhd-liitto.fi > Tukea > Kokemustoiminta. Kokemustoimijan osallistuminen onnistuu hyvin myös etäyhteyksin!

5.2 Tarinatuokioissa aitoja kokemuksia adhd:stä

Syksyn Tarinatuokiot toteutuvat seuraavasti:

• tiistaina 11.10. klo 14.30 – elämää adhd:n kanssa, lapsen vanhemman sekä adhd-oireisen tarina. Ilmoittaudu mukaan.
  • maanantaina 31.10. klo 17.30–19, adhd ja työelämä. Ilmoittaudu mukaan.
  • keskiviikkona 30.11. klo 17.30–19 adhd, stressi ja rentoutuminen. Ilmoittaudu mukaan.

6) Virtuaaliheimo

Virtuaaliheimon Discord-palvelin on nyt auki!

Pitkä odotus on palkittu, sillä Virtuaaliheimon Discord-palvelin on avannut ovensa! Palvelin on tarkoitettu 16–29-vuotiaille adhd-oireisille nuorille ja nuorille aikuisille opiskelun, työelämän ja arjenhallinnan tueksi. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan palvelimen sisältöön ja nauttimaan vertaistuesta! Älä myöskään unohda käydä tsekkaamassa palvelimen Tiedotteet-kanavaa, jossa on tietoa syksyn tulevista tapahtumista! Pääset liittymään palvelimelle alla olevasta linkistä:

Hyvää alkusyksyä kaikkiin yhdistyksiin toimistolta: Anne-Maarit, Arja, Elina, Henna, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Nuppu, Piia, Solveig & Tuuli

Marjakorissa viinimarjoja, karviaisia, mustikoita

ke ja to klo 9–11