Kuvan vasemmassa yläkulmassa on vihreitä oksia ja ruskea käpy. Vasemmasta alalaidasta kohti kuvan ylälaitaa on piparkakkuja kaaressa. Piparkakkuja on koristeltu valkoisella kuorrutuksella.

Hyvää loppuvuotta yhdistykset!

Vuosi 2019 alkaa kääntyä loppusuoralle, ja tässä yhdistyksiin vielä viimeinen jäsenkirje ennen joululomille lähtöä. Tämän kirjeen aiheita:

1. YLEISTÄ TIEDOTETTAVAA
    • ADHD-liiton hallitukselle uusi puheenjohtaja
    • Adhd-lehti ja Kielipolku-lehti yhdistyvät
  2. YHDISTYSTOIMINTA
    • Jäsenjärjestöavustus
    • Verkkokaffet
  3. KOKEMUSTOIMINTA
    • Vuoden 2019 paketointi
    • Tarinatuokiot vuonna 2020
  4. SOPEUTUMISVALMENNUSKURSSIT
    • Haku kevään sopeutumisvalmennuskursseille
    • Strategia-ohjaajakoulutus yhdistyksien edustajille
  5. TOIMISTO TIEDOTTAA

1. YLEISTÄ TIEDOTETTAVAA

1.1 ADHD-liiton hallitukselle uusi puheenjohtaja

ADHD-liiton sääntömääräinen syyskokous pidettiin Helsingissä 23.11.2019. Aslak Rantakokko valittiin liiton hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuosille 2020–2021. Aslak Rantakokko, yhdenvertaisuusasiantuntija, työskentelee Suomen Vanhempainliiton Oulun toimipisteessä.

Uusiksi hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Piia Heinävaara ja Pekka Sormunen, varajäseneksi Maija-Leena Kivimäki. Onnea valituille!

ADHD-liitto kiittää väistyvää puheenjohtajaa Klaus Karkiaa hänen hienosta panoksestaan lähes kolmen vuoden ajalta!

Kuvassa on vuoristomaisema ja kuvan etualalla iso kivi. Kiven oikealla puolella Aslak Rantakokko on kyykistyneenä kameran kanssa ja hän katsoo suoraan kuvan katsojaan. Aslak tukee kameraa kädellään kiven pintaa vasten. Takana kaukaisuudessa siintää vuoria.

Aslak Rantakokko, ADHD-liiton hallituksen puheenjohtaja 2020–2021. Kuva: Outi Palukka.

1.2 Adhd-lehti ja Kielipolku-lehti yhdistyvät

ADHD-liiton Adhd-lehti ja Aivoliiton Kielipolku-lehti yhdistävät voimansa ensi vuoden alussa ja tarjoavat lukijoilleen uuden, sisällöltään ja sivumäärältään entistä laajemman yhteislehden. Uusi yhteislehti sisältää tietoa adhd:stä sekä puheen- ja kielenkehityksestä. Lehdessä on myös asiaa perheiden arjen sekä opiskelun ja työelämän tueksi. Uusi lehti ilmestyy neljä kertaa  vuodessa, ja sen levikki on 8000 kpl / numero. Toivotamme Sinulle hyviä ja mielenkiintoisia lukuhetkiä uuden lehden parissa!

2. YHDISTYSTOIMINTA

2.1 Jäsenjärjestöavustus

Jäsenjärjestöavustuksen 2019 raportointi
ADHD-liitolta vuonna 2019 jäsenjärjestöavustusta saaneille jäsenyhdistyksille on lähetetty kirjeitse avustuksen raportoinnin lomakkeet palautuskuorineen. Raportointi pitää tehdä viimeistään 29.2.2020. Huomioittehan kuitenkin, että aiemmat ADHD-liitolta saadut avustukset tulee olla raportoitu ennen uusien 2020-avustuksen myöntämistä. Otattehan yhteyttä järjestötiimiin kaikissa pienissäkin raportointiin liittyvissä kysymyksissä!

Jäsenjärjestöavustusten 2020 hakeminen
ADHD-liitto ja muut kolmikantajärjestöt ovat sopineet, että jäsenyhdistykset hakevat jäsenjärjestöavustusta vuonna 2020 samalta keskusliitolta kuin vuosina 2018 ja 2019. ADHD-liitolta jäsenjärjestöavustusta hakevat yhdistykset tulevat saamaan lisätietoa hakuprosessista ensi viikon aikana sähköpostitse. Haku toteutetaan Lyyti-järjestelmällä.

2.2 Verkkokaffet

Verkkokaffeille toivottuja teemoja ovat ainakin Siviksen mahdollisuudet tukea jäsenyhdistyksiä, varainhankinnan monet mahdollisuudet, ADHD-liiton materiaalipankin esittelyä sekä vertaisryhmät ja niiden tukeminen osana jäsenyhdistysten toimintaa.

Verkkokaffet vuonna 2020

• 21.1. klo 17–18.30
  • 17.3. klo 19–20
    Huomaa ajankohta! Yhteistyössä Aivoliiton ja Autismiliiton jäsenyhdistysten kanssa. Aihe jäsenhankinta ja hyvät käytännöt uusien jäsenten vastaanottamiseksi.
  • 19.5. klo 17–18.30
  • 25.8. klo 17–18.30
  • 6.10. klo 19–20
    Huomaa ajankohta! Yhteistyössä Aivoliiton ja Autismiliiton jäsenyhdistysten kanssa. Aihe toiminnan suunnittelu yhdistyksissä – mitä huomioida?
  • 1.12. klo 17–18.30

Tervetuloa mukaan!

3. KOKEMUSTOIMINTA

3.1 Vuoden 2019 paketointi

On jälleen se aika vuodesta, kun on aika koota yhteen vuoden 2019 kokemustehtävät. Linkki kyselyyn on toimitettu sähköposteihinne. Jos jostain syystä se ei ole tavoittanut sinua, niin laitapa viestiä kokemustoiminta@adhd-liitto.fi.

3.2 Minne Tarina-tuokiot rantautuvat vuonna 2020?

Tarina-tuokiot saavat jatkoa myös ensi vuonna, mutta missä? Tarina-tuokioissa kuullaan kokemusosaajien tarinoita. Tilaisuudet on tarkoitettu adhd-oireisille ja heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille. Jos yhdistyksenne on kiinnostunut tapahtumasta omalla toiminta-alueellaan, niin ilmiantakaa itsenne laittamalla sähköpostia kokemustoiminta@adhd-liitto.fi. Etusijalla yhdistykset, joiden toiminta-alueella Tarina-tuokioita ei ole vielä järjestetty.

4. SOPEUTUMISVALMENNUSKURSSIT

4.1 Haku kevään sopeutumisvalmennuskursseille

Haku kevään sopparikursseille on käynnissä! Ensimmäiset hakuajat umpeutuvat jo tammikuussa, kannattaa siis olla nopsa ja viedä viestiä kiinnostuneille. Toivomme, että jaat kurssiesitettämme 2020 eteenpäin! Keväällä järjestetään Voimaa arkeen -kurssi aikuisille (Kuopio ja Jyväskylä), Tunteella-kurssi pariskunnille (Imatra) ja Strategia-kursseja lasten ja nuorten vanhemmille (Helsinki ja Kuopio). Lisäksi alkusyksystä toteutuu Jyvä-kurssi Kuopiossa. Tarkempaa tietoa kursseista on verkkosivuillamme. Autamme mielellämme kaikissa kursseihin liittyvissä asioissa, meidät tavoittaa esim. laittamalla viestiä osoitteeseen kuntoutus@adhd-liitto.fi

Sopeutumisvalmennuskurssit, kevät 2020 (pdf-tiedosto).

4.2 Strategia-ohjaajakoulutus yhdistyksien edustajille

Tässä vielä tärkeää ennakkotietoa ensi syksyn kuulumisista kaikille yhdistyksille, jotka ovat kiinnostuneita Strategia-kurssien järjestämisestä paikallisesti.

Järjestämme alustavasti 12.–13.11 Strategia-ohjaajakoulutuksen yhdistyksien edustajille. Ohjaajakoulutukseen ovat tervetulleita henkilöt, joilla on:

• vähintään amk-tutkinto terveydenhuolto-, sosiaali- tai kasvatusalalta
  • tietoa adhd:stä, kokemusta adhd-oireisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta sekä ryhmien ohjaamisesta
  • kiinnostusta ohjata Strategia-kursseja adhd-diagnosoitujen lasten (4–12-vuotiaat) vanhemmille.

Koulutus on ammatillista lisäkoulutusta. Alustavien laskelmiemme mukaan koulutus olisi yhdistyksen edustajille maksuton, ainoastaan matkakulut tulisivat maksettavaksi. Annamme lisätietoja koulutuksesta kevään 2020 aikana.

5. TOIMISTO TIEDOTTAA

ADHD-liiton palvelupuhelin ja toimisto ovat kiinni 23.12.–6.1.2020.

Toimiston väki kiittää kaikkia yhdistyksissä, luottamustehtävissä ja vapaaehtoistyön muissa muodoissa toimivia innostavasta yhteistyöstä ja toivottaa hyvää ja rauhallista joulua!

Arja, Elina, Heidi, Jari, Katariina, Katriina, Marjo, Nina, Piia, Tuuli, Tuuli-Maria & Virvatuli

Kuva on otettu ylhäältä. Tummien lautojen päällä on punaisia omenoita, kaksi isoa käpyä ja kahvikuppi. Kupissa ei näy tummaa kahvia, vaan punainen koristelu ja sen keskellä valkoisia sydämiä.

ma–to klo 9–12