fbpx

Huhtikuinen tervehdys kaikkiin yhdistyksiin! Kevät etenee, vaikka vähän talvista takapakkia olemmekin tässä ottaneet. ADHD-liiton sääntömääräinen kevätkokous lähestyy, merkitkää kalenteriin lauantai 21.5. Monipuolista ohjelmaa on tarjolla, muun muassa Anna mulle mahdollisuus -webinaari, Tarinatuokioita, menetelmäpaja konkariohjaajille ja Verkkokaffet. Strategia-ohjaajakoulutuksien haku on käynnissä, tiedoksi tässä hakuaikoja myös jo syksyn kurssitoiminnan osalta. Toimistollakin on uusia tuulia – olemme saaneet mukaan pari uutta työntekijää, ja Virtuaaliheimo-hanke on startannut toimintansa. Tarkemmin näistä kaikista tässä jäsenkirjeessä.

Jääreunus puunlehden ympärillä, valonsäteitä taustalla.

1. Yleistä tiedotettavaa
1.1. ADHD-liiton sääntömääräinen kevätkokous 21.5.2022
1.2. Anna mulle mahdollisuus -webinaari nuorten opiskelujen tuesta 3.5.

2. Yhdistystoiminta
2.1. Yhdistysporinat-Facebook-ryhmä luottamushenkilöille
2.2. Kutsu Sparrausryhmään
2.3. Kevään viimeiset Verkkokaffet 27.4.
2.4. Tukea yhdistysten näkyvyyteen

3. Vertaisryhmien ohjaajat
Menetelmäpaja innokkaille ja ihanille konkariohjaajille 10.5.

4. Vertaisvanhempitoiminta
Vertaisvanhempien tukea tarjolla

5. Kokemustoiminta
5.1. Hyödynnä kokemustietoa
5.2. Tarinatuokiot huhti- ja toukokuussa
5.3. Asta Kohtala mukaan kokemus- ja vertaistoimintaan

6. Kurssit
6.1 Syksyn kurssien hakuajat
6.2 Strategia-ohjaajakoulutuksiin haku käynnissä

7. Virtuaaliheimo
7.1. Virtuaaliheimo-hanke starttaa
7.2. Projektityöntekijä Nuppu esittäytyy

1. Yleistä tiedotettavaa

1.1 ADHD-liiton sääntömääräinen kevätkokous 21.5.2022

Aika: Lauantai 21.5. klo 12
Paikka: ADHD-liiton keskustoimisto, Vantaa
Osoite: Rajatorpantie 8 A, 01600 Vantaa
ADHD-liitto ry kutsuu jäsenyhdistyksensä kevätkokoukseen lauantaina 21.5.2022 Virtatalolle Vantaalle. Kokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteyksin.

Yhdistykset voivat valita edustajansa kokoukseen valtakirjalla. Kokouksessa käsitellään liiton sääntömääräiset kevätkokousasiat. Yhdistykset saavat ilmoittautumislinkin, lisätietoa sekä tarkemmat ohjeet kokoukseen ja valtakirjoihin liittyen huhtikuussa yhdistyksen viralliseen sähköpostiosoitteeseen. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

1.2 Anna mulle mahdollisuus -webinaari nuorten opiskelujen tuesta 3.5.

Maksuttomassa webinaarissa 3.5.2022 klo 9–16 kuullaan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja kokemustarinoita neuropsykiatrisesti oireilevan opiskelijan tukemisesta toisella asteella ja korkeakoulussa. Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä ADHD-liiton, Autismiliiton ja Aivoliiton kanssa, ja se on tarkoitettu ammattilaisille ja kaikille asiasta kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen viimeistään 24.4. Anna mulle mahdollisuus -webinaarin linkistä (lyyti.fi). Tilaisuudesta ei tule tallennetta. Webinaarin ohjelman voi lukea webinaarin tapahtumasivulta tai webinaarin esitteestä (pdf).

2. Yhdistystoiminta

2.1 Luottamushenkilö – liity mukaan uuteen Yhdistysporinat-Facebook-ryhmään!

Yhdistysten luottamushenkilöille tarkoitettu suljettu Facebook-ryhmä on perustettu keskinäisen keskustelun kanavaksi. Samanhenkisessä seurassa voit pähkäillä pulmatilanteita, kertoa onnistumisista tai huokaista epätoivon hetkinä.

Lähetämme yhdistyksen puheenjohtajille kutsun ryhmään, ja he voivat kutsua mukaan ryhmään oman hallituksensa jäsenet. Myös muu kuin puheenjohtaja voi olla yhdistyksen vastuuhenkilö ryhmässä. Tässä tapauksessa ota yhteyttä katariina.berggren@adhd-liitto.fi tai piia.haukilahti@adhd-liitto.fi.

2.2 Kutsu Sparrausryhmään

Vuoden alussa perustettu Sparrausryhmä etsii lisää jäseniä. Kevyesti toimiva ryhmä kehittää yhdistysten tukea yhdistyksen näkökulmia esille tuoden. Ilmoittaudu mukaan: piia.haukilahti@adhd-liitto.fi.

2.3 Kevään viimeiset Verkkokaffet 27.4.

Verkkokaffet -mainos, teemana vapaaehtoisten jaksaminen Huhtikuun verkkokaffeilla keskiviikkona 27.4. klo 17.30–19 aiheena on vapaaehtoisten jaksaminen sekä hyvien käytäntöjen jakaminen yhdistysten kesken. Mukana on järjestökouluttaja Anu Sauliala. Iltaan ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Välitämme tietoa illasta sekä osallistumislinkin yhdistykselle lähempänä tapahtumapäivää. Voit liittyä mukaan ADHD-liiton verkkosivuilta: Ajankohtaista > Tapahtumat, jossa on liittymislinkki.

2.4 Tukea yhdistysten näkyvyyteen

ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton yhdessä järjestämillä Verkkokaffeilla maaliskuussa puhuttiin yhdistysten näkyvyyden vahvistamisesta viestinnän keinoin. Voit ladata materiaalin ja poimia siitä ideat myös oman yhdistyksesi käyttöön.

Pidetään yhteyttä – keinoja yhdistyksen näkyvyyteen -verkkokaffien materiaali (pdf).

3. Vertaisryhmien ohjaajat

Menetelmäpaja innokkaille ja ihanille konkariohjaajille 10.5.

Millaisia haastavia tilanteita saattaa ryhmänohjaajana kohdata ja kuinka selvitä niistä? Tule menetelmäpajaan 10.5. klo 17.30–19 kuulemaan ja keskustelemaan teemasta Kipinää verkosta.
Voit ilmoittautua mukaan tästä linkistä.

Osallistujille lähetetään linkki tapahtumaan sähköpostitse. Jos haluat lisätietoja, ota meihin yhteyttä: vertaistoiminta@adhd-liitto.fi.

4. Vertaisvanhempitoiminta

Vertaisvanhempien tukea tarjolla

Muistattehan tiedottaa jäsenistöllenne Vertaisvanhempitoiminnasta! Vertaisvanhemman tukea on tarjolla alle 18-vuotiaiden adhd-diagnosoitujen lasten ja nuorten vanhemmille ja isovanhemmille. Tuki on kahdenkeskistä ja toteutuu etäyhteyksin (puhelin/sähköposti). Suurisydämiset vertaisvanhemmat ovat valmiina kuuntelemaan, tukemaan ja jakamaan hyviksi havaittuja vinkkejä arjen sujuvoittamiseksi!

Lue lisää toiminnasta ADHD-liiton sivulta Tukea > Vertaistuki > Vertaisvanhempi.

5. Kokemustoiminta

5.1 Hyödynnä kokemustietoa

ADHD-liiton kokemustoimijaverkostoon kuuluu yli 50 henkilöä eri puolilta Suomea. Heillä jokaisella on omanlainen tarina kerrottavana, ja jokaisella tarinalla on oma vaikuttava paikkansa. Hyödynnä kokemustietoa ja tilaa kokemustoimija yhdistyksenne tilaisuuteen/tapahtumaan ADHD-liiton sivulta: Tukea > Kokemustoiminta.

Kokemustoimijan osallistuminen onnistuu hyvin myös etäyhteyksin!

5.2 Tarinatuokiot huhti- ja toukokuussa

Kevään viimeiset Tarinatuokiot toteutuvat seuraavasti:

5.3. Asta Kohtala mukaan kokemus- ja vertaistoimintaan

Tässä ilolla esittäytyy uusi kokemus- ja vertaistoiminnan työntekijä Helsingistä. Minua on aina kiinnostanut ihmismieli ja vuorovaikutus. Uudessa työssäni koulutan ja tuen vertaisvanhempia ja vertaisryhmien ohjaajia. Tämän lisäksi kehitän ja koordinoin vertais- ja kokemustoimintaa.

Olen koko työurani tehnyt yksilö- ja ryhmäohjausta, jossa olen saanut tutustua erilaisiin ihmisiin ja ryhmiin. Ajattelen, että jokainen meistä tarvitsee toisia ihmisiä ollakseen ihminen. Jokainen tarvitsee kokemusta hyväksytyksi ja kuulluksi tulemisesta. Siksi vertaistoiminta on niin tärkeää! ADHD-liiton vapaaehtoiset vertaiset ja kokemustoimijat tekevät mielestäni huikean arvokasta työtä.

Asta Kohtala melontaretkellä.Minulla on seitsemän vuoden työkokemus adhd-oireisten kanssa työskentelystä niin erityisammattioppilaitoksessa kuin erilaisten oppijoiden järjestössäkin. Olen työssäni pohtinut adhd-oireisten ihmisten kanssa sitä, millaisilla keinoilla arjen, oppimisen ja elämänkin voi tehdä helpommaksi. Tärkeää on löytää itsestään vahvuuksia. Toisessa hyvät puolet näkee helpommin.

Vapaa-ajallani tykkään erilaisista liikunnan muodoista melonnasta kävelyyn ja hiihtoon. Luonto ja yhteisöllisyys ovat tärkeitä. Lähimpinä ystävinäni on adhd-oireisia ihmisiä.
Kohtaamisiin mahdollisimman matalalla kynnyksellä! Asta Kohtala

6. Kurssit

6.1 Syksyn kurssien hakuajat

Tässä vaiheessa toimintakautta osa kursseista on jo päättynyt ja osa on parhaillaan käynnissä. Katso tulevat syksyn kurssit sivuiltamme Tukea > Kurssit.

Haut avautuvat:

Muistathan myös Varavoimaa verkosta -kurssin, jonka voi suorittaa maksutta koska ja milloin vain omaan tahtiin.

6.2 Strategia-ohjaajakoulutuksiin haku käynnissä

Strategia-ohjaajakoulutuksiin on haku käynnissä! Seuraavat koulutukset järjestetään SOSTEn tiloissa Helsingin keskustassa paraatipaikalla (Yliopistonkatu 5, Helsinki).

Lisätietoja koulutuksista ja Strategia-menetelmästä voi lukea ADHD-liiton sivuilta:

7. Virtuaaliheimo

7.1 Virtuaaliheimo-hanke starttaa

Tarvitsetko tukea opiskeluun, työelämään tai arjenhallintaan? Virtuaaliheimo-hankkeen Discord-palvelimella kohdataan 16–29-vuotiaita adhd-oireisia nuoria ja nuoria aikuisia.

Virtuaaliheimo on yhteisö, jossa jaetaan ajatuksia, kokemuksia ja vinkkejä muun muassa arjen keskeneräisten asioiden loppuun saattamiseksi yhdessä vertaisten kanssa. Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään uusia vapaaehtoistoiminnan muotoja esim. kouluttamalla verkkovertaisia ja moderaattoreita. Lisäksi hankkeen aikana järjestetään Ask me anything -tilaisuuksia yhteistyökumppaneiden ja kokemustoimijoiden kanssa.

Lisätietoja hankkeen etenemisestä saat ottamalla yhteyttä:

• projektivastaava Marjo Hodjuun, marjo.hodju@adhd-liitto.fi, puh. 050 400 6478 tai
  • projektityöntekijä Nuppu-Leena Seppään, nuppu-leena.seppa@adhd-liitto.fi, puh. 040 624 5522.

7.2 Projektityöntekijä Nuppu esittäytyy

Moikka!
Sinua tervehtii kolmeakymmentä kolkutteleva Virtuaaliheimo-hankkeen uusi projektityöntekijä Nuppu. Pelkän itseni esittelyn sijaan toivon, että me tultaisiin tutuiksi puolin ja toisin. Siispä sovitaanko niin, että heitän palloa myös sulle ja voidaan hoitaa tutustuminen Virtuaaliheimon Discord-kanavalla pidemmän kaavan kautta?

Nuppu-Leena Seppä Kerrottakoon, että olen työskennellyt lasten, nuorten ja perheiden parissa siitä saakka, kun valmistuin sosionomiksi (AMK) keväällä 2018. Korona-aikana kiinnostuin myös vaihtoehtoisista tavoista kohdata ihmisiä ja tämä kiinnostus ajoi mut lopulta Virtuaaliheimon projektityöntekijäksi. Ja hyvä niin, koska mun työpari ja hankkeen projektivastaava Marjo on ihan huippu ja me ollaan hyvällä sykkeellä ja motivaatiolla viemässä hanketta eteenpäin. Enkä mä ole tyyppinä hassumpi itsekään, joten tuu ihmeessä tutustumaan meihin ja muihin vertaisiin Virtuaaliheimon Discord-kanavalla!

Terkut myös Marjolta, joka on siirtynyt kokemus- ja vertaistoiminnan kentältä hankkeen projektivastaavaksi.

Nähdään pian Discordissa!

Alkukeväisin terveisin toimistolta: Anne-Maarit, Arja, Asta, Elina, Henna, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Nuppu, Piia, Solveig & Tuuli.

Kolme keltanarsissia lähikuvassa.

ke ja to klo 9–11