fbpx

Hyvää uutta vuotta ja kevättalvea vuoden ensimmäisen jäsenkirjeen myötä! Kirjeessä on jälleen tuhdisti tavaraa: uusi puheenjohtaja esittäytyy ja tiedoksenne kevätkokousviikonlopun päivämäärä. Liitto tekee monenlaista yhteistyötä kevään aikana: olemme mukana naistenpäivän verkkoluennon järjestämisessä, toukokuun Aistikoulutuksessa, kokemus- ja vertaistoiminnan yhteistyössä. Tutustu Verkkokaffien ja Tarinatuokioiden aiheisiin ja ilmoittaudu mukaan! Syksyn kurssitoimintaankin voidaan jo kurkistaa!

Aurinkoinen talvimaisema. Lehtipuun jäiset oksat kuvan etualalla, aurinko paistaa kohti katsojaa, kuusimetsa takana ja koskematon lumihanki kimaltelevine lumikiteineen.

1. Yleistä tiedotettavaa
1.1. ADHD-liiton sääntömääräinen kevätkokous 21.5.2022
1.2. Uuden puheenjohtajan tervehdys
1.3. Naistenpäivän (8.3.) verkkoluento: Naisen adhd
1.4. Vertaistuellinen ryhmächat naisille 14.3.
1.5. Aistikoulutuspäivä Joensuussa 12.5.2020

2. Yhdistystoiminta
2.1. Kaipaatko tietoa tai innostusta yhdistyksen hallitustyöskentelyyn?
2.2. Verkkokaffet helmi- ja maaliskuussa
2.3. Perustettu kaksi uutta ryhmää: Yhdistysporinat ja Sparrausryhmä

3. Vertaisryhmien ohjaajat
3.1. Tule mukaan adhd-vertaistukiryhmän ohjaajien perehdytyskoulutukseen
3.2. Kaipaatko vinkkejä ryhmän ohjaamiseen?

4. Vertaisvanhempitoiminta
Tule mukaan vertaisvanhempien joukkoon ja hae koulutukseen

5. Kokemustoiminta
5.1. Tule mukaan Tarinatuokioihin
5.2. Kokemus- ja vertaistoiminta yhteistyökumppaneiden kanssa
5.2.1 Oireettomien puolisoiden vertaisryhmä käynnistyy 24.2.
5.2.2 Vertaistuki-ilta adhd-oireisten lasten vanhemmille 6.4.

6. Kurssit
6.1. Strategia-ohjaajakoulutus (nuoret) käynnistyi
6.2. Tutustu syyskauden kursseihin
6.3. Aivoliiton kanssa yhteistyönä toteutettavat kurssit

1. Yleistä tiedotettavaa

1.1 ADHD-liiton sääntömääräinen kevätkokous 21.5.2022

Aika: Lauantai 21.5. klo 12
Paikka: ADHD-liiton keskustoimisto, Vantaa
Osoite: Rajatorpantie 8 A, 01600 Vantaa

ADHD-liitto ry kutsuu jäsenyhdistyksensä kevätkokoukseen lauantaina 21.5.2022. Yhdistykset voivat valita edustajansa kokoukseen valtakirjalla. Kokouksessa käsitellään liiton sääntömääräiset kevätkokousasiat. Yhdistykset saavat ilmoittautumislinkin, lisätietoa sekä tarkemmat ohjeet kokoukseen ja valtakirjoihin liittyen myöhemmin yhdistyksen viralliseen sähköpostiosoitteeseen. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

1.2 Uuden puheenjohtajan tervehdys

ADHD-liiton syyskokous valitsi uuden puheenjohtajan seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Kokouksesta tuli tekstiviesti: Onneksi olkoon, sinut on valittu!

En ollut edes paikalla. Kukaan ei tainnut olla fyysisesti kokouspaikalla. Kokous oli Teams-kokous, kuten lähes kaikki kokoukset ovat nyt. Elämme sillä tavalla poikkeuksellisia aikoja. Vai onko se enää poikkeus? Onko kyseessä sittenkin uusi normaali, välttämätön muutos? Ja ennen kaikkea, mitä nämä viimeisen kahden vuoden ajan viruksen parissa käytetyt tunnit, päivät, viikot ja kuukaudet meille ovat opettaneet.

Uuden tehtävän edessä huomaan esittäväni paljon kysymyksiä. Niiden avulla saa käsitystä meistä, teistä, liiton ja yhdistysten toiminnasta. Kovin paljon minulla ei vielä ole vastauksia. Olen ilokseni saanut havaita, että teillä on osaamista ja kokemuksia.

Miska Keskinen seisoo vähän sivuttain kameraan päin, hänen katseensa suuntautu kuvan ulkopuolelle. Hän juttelee jonkun kanssa. Miskalla on Suomen Punaisen Ristin punainen liivi päällään. On kesäaika, puut ovat vihreitä.Liiton järjestöpäivillä huomasin, että sellaista yhdistysten keskinäistä aikaa ja keskustelua voisi olla enemmänkin. Järjestöpäivät toivat myös esille viime aikojen kuulumisia kentältä. Iloinen havainto oli vaikuttava osaaminen liiton toimistossa ja adhd-yhdistyksissä.

Herää siis lisää kysymyksiä. Paikallisyhdistyksen tai ADHD-liiton resilienssi, kyky muuntautua, kyky sietää erilaisia aikoja ja muuttua.

Korona, sen mukanaan tuomat rajoitukset ja paikoitellen eristäytyneisyys, on jokaisen meidän elämässä. En usko, että kukaan on välttynyt asian kohtaamiselta tai sen tuomilta muutoksilta. Miten korona on koskettanut meidän jäseniämme? Minä en sitä vielä tiedä, tässä on muutama viikko takana puheenjohtajana. Uskoisin, että teistä moni sen jo tietää. Tästä asetelmista kuitenkin liitto starttasi tähänkin vuoteen. Poikkeusoloista pitkässä juoksussa, mutta joillekin lapsille eletty aika on jo ainoa normaali, minkä he muistavat.

Liiton hallitustyöskentely luonnollisesti ratkoo asioita tässä hetkessä liiton toimiston apuna. Tärkeä tehtävä on katsoa yhteisönä, päätöksentekijänä tulevaisuuteen. Vaikka hallituksessa toimikausi on kaksi vuotta, työtä tehdään myös vuosiksi eteenpäin. Jo käynnissä olevat jäsenrekisterin muutokset tai nyt käynnistyvät uudet STEA-rahoitteiset projektit, ne on päätetty osaltaan jo aikoja sitten reagointina nähtyihin tarpeisiin.

Suomessa on meneillään myös sosiaali- ja terveyssektorin suuri muutos, joka sekin omalta osaltaan vaikuttaa siihen, miten me yhteisönä toimimme.

Näitä ajatuksia halusin teille jakaa. Uuden puheenjohtajan tavoittaa sähköpostitse: puheenjohtaja(a)adhd-liitto.fi tai 040 778 2677, terveisin Miska Keskinen

1.3 Naistenpäivän (8.3.) verkkoluento: Naisen adhd

Psykiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Elina Santti luennoi naisen adhd:stä tiistaina 8.3. klo 18–19.20. Tilaisuus on osallistujille maksuton, ja siitä tehdään tallenne. Lue tarkempia tietoja tilaisuudesta ja tilaisuuden ohjelma ADHD-liiton Tapahtumat-sivulta, (verkkoluennon oma sivu) . Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä ADHD-liitto ja Biocodex.
Ilmoittaudu mukaan verkkoluentoon viimeistään 3.3. tämän Lyyti-linkin kautta.

Naistenpäivän verkkoluento ja sen ohjelma 8.3. (jpg-mainos).

1.4 Vertaistuellinen ryhmächat naisille 14.3.

Naistenpäivän jatkoksi järjestämme adhd-oireisille naisille vertaistuellisen ryhmächatin Hyvä kysymys -alustalla 14.3. klo 17.30–19.00. Tilaisuuteen mahtuu 12 chattäilijää. Tapahtumaan pääsee kirjautumaan tapahtumapäivänä ADHD-liiton sivulta Tukea > Chat.

1.5 Aistikoulutuspäivä Joensuussa 12.5.2020

ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto järjestävät Aistikoulutuspäivän Joensuussa 12.5.2022. Koulutus antaa perustietoa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten aistitiedon käsittelyn erityisyyksistä ja keinoja niiden tukemiseen arjessa.  Kaikille avoin koulutus sopii hyvin sosiaali-, terveys- ja sivistystoimen, asumisyksikköjen sekä vapaa-ajan toimen henkilöstölle. Koulutus on maksullinen 80 e / hlö sekä 40 e jäsenyhdistysten jäsenet ja opiskelijat.

Ilmoittautuminen viimeistään 29.4.2022 Aistikoulutus 2022 (lyyti.fi)

Aistikoulutus 12.5., ohjelma (pdf-mainos).

Tästä linkistä voit lukea Aistikoulutuksen ohjelman, joka on myös yllä olevassa pdf-mainoksessa.

2. Yhdistystoiminta

2.1 Kaipaatko tietoa tai innostusta yhdistyksen hallitustyöskentelyyn?

Kolmikantajärjestöt tukevat yhdistyksiä yhdistyshallinnon koulutuksilla. Aivoliiton toteuttamaan yhdistyshallinnon peruskoulutukseen voivat osallistua kaikki jäsenyhdistyksemme. Koulutus järjestetään 1.3. ja 3. 3. klo 17–18.30 Teamsissa.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen ADHD-liiton Tapahtumat-sivulta (koulutuksen oma sivu).

2.2 Verkkokaffet helmi- ja maaliskuussa

Verkkokaffet 16.2. klo 17.30–19.00 teemana Inspiraatiota ja hyviä käytäntöjä. Ilmoittaudu mukaan ADHD-liiton Tapahtumat-sivulta (Verkkokaffen oma sivu).

Merkitse kalenteriisi myös Kolmikannan Verkkokaffet 17.3. klo 18–19.30, jolloin teemana on viestintä!

2.3 Kaksi uutta ryhmää perustettu: Yhdistysporinat ja Sparrausryhmä

Yhdistysten keskinäisen jakamisen ja tuen mahdollistamiseksi Facebookiin on perustettu Yhdistysporinat-niminen ryhmä. Lisäksi on perustettu Sparrausryhmä. Näistä tulee sähköpostitse tietoa yhdistyksiin!

3. Vertaisryhmien ohjaajat

3.1 Tule mukaan adhd-vertaistukiryhmän ohjaajien perehdytys-/kertauskoulutukseen

Onko sinulla intoa käynnistää vertaisryhmätoimintaa? Tule mukaan adhd-vertaistukiryhmien ohjaajille suunnattuun perehdytys-/kertauskoulutukseen! Voit tulla oppimaan uutena vertaisryhmän ohjaajana tai kertaamaan opittua vertaisryhmän konkarina. Perehdytämme ryhmänohjaajia Teams-verkkotapaamisen muodossa maanantaina 28.2. klo 13–16. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä!

3.2 Kaipaatko vinkkejä ryhmän ohjaamiseen?

Kenties menetelmäpajat voisivat tuoda uutta sisältöä ja ideaa vertaisryhmän toimintaan! Menetelmäpajat toteutetaan Teams-verkkotapaamisena klo 17.30–19 seuraavan aikataulun ja sisällön mukaan:

• ti 15.3. Varavoimaa-verkkokurssin hyödyntäminen vertaisryhmän ohjaamisessa
  • ti 10.5. Haastavat tilanteet
  • ma 19.9. Teemallisuus
  • ke 2.11. Korttien käyttö.

Menetelmäpajat vertaisryhmien ohjaajille (png-kuva).

Voit ilmoittautua maaliskuun menetelmäpajaan tämän Lyyti-linkin kautta.

Osallistujille lähetetään linkit tapahtumiin sähköpostitse. Lisätietoja tapahtumista saat ottamalla meihin yhteyttä: vertaistoiminta@adhd-liitto.fi.

4. Vertaisvanhempitoiminta

Tule mukaan vertaisvanhempien joukkoon – haku koulutukseen on käynnissä! Vertaisvanhempi on koulutuksen saanut vapaaehtoistoimija, jolla on arvokasta, omakohtaista kokemusta arjesta adhd-diagnosoidun lapsen vanhempana. Tätä kokemustaan hyödyntämällä hän toimii vertaisena toiselle adhd-oireisen lapsen vanhemmalle ADHD-liiton järjestämän Vertaisvanhempi-toiminnan kautta. Vertaistuki toteutuu puhelimitse/sähköpostitse ja on ajallisesti rajattu. Lisätietoja: vertaisvanhempi@adhd-liitto.fi.

Koulutus toteutuu verkko- ja livekoulutuksena sisältäen yhden arki-illan ja yhden viikonlopputapaamisen Kuopiossa:

• to 31.3. klo 17.30–19 (Teams)
  • la 2.4. klo 10–17 (viikonloppu Kuopiossa)
  • su 3.4. klo 10–15. (viikonloppu Kuopiossa).

Mitä sinulta toivotaan?

• Olet sinut itsesi kanssa ja sopeutunut lapsesi oirekuvaan.
  • Elämänmyönteistä ja positiivista asennetta.
  • Riittävän suuret korvat ja sopivan kokoisen suun.
  • Aidon kiinnostuksen ja aikaa tehtävässä toimimiseen.
  • Sitoutumista koulutukseen.

Mitä sinä saat?

• Merkityksellisen ja palkitsevan väylän auttamiseen.
  • Maksuttoman peruskoulutuksen ja jatkossa täydennyskoulutuksia sekä virkistystä.
  • Jatkuva tuki tehtävässä toimimiseen.

Voit hakea koulutukseen tämän Lyyti-linkin kautta!

Vertaisvanhempitoiminta (png-kuva).

5. Kokemustoiminta

5.1 Tule mukaan Tarinatuokioihin

Joko olet osallistunut Tarinatuokioon? Suuren suosion saavuttaneet Tarinatuokiot jatkuvat keväällä seuraavien teemojen merkeissä:

Tarinatuokiot ovat avoimia kaikille ja toteutuvat Teams-verkkoyhteydellä klo 17.30–19. Ilmoittautumislinkki jokaiseen Tarinatuokioon erikseen ADHD-liiton Tapahtumat-sivulta.

Tarinatuokiot keväällä 2022 (png-kuva).

5.2 Kokemus- ja vertaistoiminta yhteistyökumppaneiden kanssa

5.2.1 Oireettomien puolisoiden vertaisryhmä käynnistyy 24.2.

Yhteistyössä Savon Mielenterveysomaiset ry:n kanssa käynnistyy oireettomille puolisoille suunnattu vertaisryhmä. Ryhmä alkaa torstaina 24.2 klo 17 ja kokoontuu puhelimen välityksellä. Puhelut ovat osallistujille maksuttomia, tarvitset vain rauhallisen paikan puhua. Jatkosta sovitaan yhdessä ryhmäläisten kanssa. Lisätietoja ja ilmoittautumiset nepsy-valmentaja Ritva Parviainen p. 040 671 1449 tai ritva.parviainen(at)omary.fi.

Oireettomien puolisoiden vertaisryhmä (png-kuva).

5.2.2 Vertaistuki-ilta adhd-oireisten lasten vanhemmille 6.4.

Yhteistyössä Kasper ry:n Voikukkia-toiminnan kanssa järjestetään vertaistuki-ilta adhd-oireisten lasten vanhemmille, joiden lapsi on sijoitettu tai huostaanotettu. Vertaistuki-ilta toteutuu 6.4. klo 17.30–19. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Kasper ry:n sivuston kautta!

6. Kurssit

6.1 Strategia-ohjaajakoulutus (nuoret) käynnistyi

Iloisia uutisia – ensimmäinen Strategia-ohjaajakoulutus (nuoret) toteutui tammikuussa! Kyseisen koulutuksen myötä joukko ammattilaisia sai pätevyyden ohjata 13–17-vuotiaiden adhd-diagnosoitujen nuorten vanhemmille tarkoitettuja Strategia-kursseja. Lisää koulutuksia on tulossa, joten pian menetelmällä on mahdollisuus olla yhä useamman vanhemman tukena!

6.2 Tutustu syyskauden kursseihin

Kurkista sivuillemme adhd-liitto.fi > Tukea > Kurssit katsomaan tulevat kurssimme aikuisille, pariskunnille ja vanhemmille. Sivuilla on uutta tietoa syyskauden 2022 kursseista. Näiden kurssien haku avautuu kolme kuukautta ennen kurssin toteutumista.

6.3 Aivoliiton kanssa yhteistyönä toteutettavat kurssit

Muistathan myös yhteistyössä Aivoliiton kanssa järjestettävät sopeutumisvalmennuskurssit adhd-diagnosoiduille alle kouluikäisille ja alakouluikäisille lapsille perheineen. Näistä kursseista saat lisätietoa sivultamme Kurssit > Sopeutumisvalmennus perheille.

Talviterveisin: Arja, Elina, Henna, Jari, Katariina, Katja, Katriina, Marja-Liisa, Marjo, Nina, Piia, Solveig & Tuuli.

Suurennetut lumikiteet kuvan etualalla, tautalla valonsäteitä ja sinistä taivasta.

ke ja to klo 9–11