fbpx

Mikkeliläinen PeliNikkarit Oy on kehittämässä yhteistyössä ADHD-liiton kanssa uudenlaista pelillistä työkalua adhd-oireiden käsittelyyn. Tarkoituksena on tuoda Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana roolipelin ja lautapelin elementtejä yhdistelevä Wimma.

Kuva pelimaailmasta, missä jättiläisen selkään on rakennettu kaupunki

Wimman lähtökohtina ovat vahva tarinallisuuden ja pelillistämisen hyväksikäyttö adhd-oireiden käsittelyssä. Tarinallisuudella pelaaja vedetään maailmaan, jossa pelillisyys on käännetty voimauttavaksi voimavaraksi ja terapeuttiseksi työkaluksi. Mitä enemmän pelaaja pelaa, sitä enemmän hän käsittelee adhd-oireita ja oppii toimimaan niiden kanssa.

Pelin teemat on rakennettu yhdessä asiantuntijoiden kanssa adhd-sisältöjen ympärille. Peliä varten on kerätty tietoa erilaisista adhd:n nuorille aiheuttamista haasteista, ja keskeisistä taidoista, joita he tarvitsevat sujuvaan arkeen. Näistä on teemoitettu viisi pelimaailmaa, joissa on seikkailullisia fantasiatehtäviä. Pelimaailmoissa pelaajat pääsevät myös itse auttamaan adhd-piirteiden kanssa painivia hahmoja, kuten ylen hajamielistä ja organisaatiokyvytöntä muistirobotti Memiä ja helposti tulistuvaa ritarinalku Ragenald Raivopäätä.

Pelimaailmat on suunniteltu toimimaan yksittäisinä pelikertoina tai pitkänä kampanjamuotoisena tarinana. Kampanjamuotoisessa pelaamisessa pelaajan hahmo kehittyy, ja auttamalla muita pelihahmo saa itselleen adhd-supervoimia eli vahvuuksiksi käännettyjä adhd-ominaisuuksia. Pelin terapeuttista vaikutusta vahvistetaan voimapassilla. Passiin kerätään kehityspisteitä suorittamalla tosielämässä pelin teemoihin liittyviä tehtäviä.

Wimma sisältää lautapelielementtejä, jotka antavat pelaajille visuaalisia ja fyysisiä kiintopisteitä. Peliin liittyy noppia, pelihahmoja, sekä esine- ja loitsukortteja. Uudenlaisen formaatin omaksumista helpottamaan peliin tuotetaan ohjevideoita pelin vetäjille. Lisäksi suunnitteilla on kuvata tarinallisia sisältöjä pelaajille näytettäväksi.

Pelinkehityksen etenemistä voi tulevaisuudessa seurata PeliNikkarien blogista: pelinikkarit.fi/blogi

Hankkeen demo- ja pilotointivaihetta rahoittaa AVEK. Ohjausryhmässä on mukana ADHD-liiton asiantuntija Katja Suni, nepsyvalmentaja, erityisopettaja Anne Räsänen, lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärvi ja kokemusasiantuntija Katja Kirjalainen. Peliä pilotoidaan monivaiheisesti ja adhd-nuoret osallistuvat pelin kehittämiseen. Työryhmässä pelillisyyden asiantuntijana ja pelimekaniikan suunnittelijana toimii FM Roope Sillanpää. Sillanpää myös kuvittaa pelin.

PeliNikkarit Oy
Tiina Haapiainen