Strategia on käsikirjapohjainen ja ryhmämuotoinen vanhempainohjausmenetelmä. Se on kehitetty vanhemmille, joilla on adhd-diagnoosin saanut lapsi. Strategia soveltuu parhaiten vanhemmille, joiden lapsen adhd-diagnoosi on tuore. Strategia-ryhmiä on sekä 4-12 -vuotiaiden 13-17 -vuotiaiden lasten vanhemmille.

Sana ”strategia” viittaa menetelmiin, joiden olemassaolosta vanhempia kurssin aikana muistutetaan eli vaikkapa: korvaa negatiivinen huomio positiivisella, käytä selviä kehotuksia, rakenna arjesta selkeä ja ehkäise ristiriidat etukäteen.

Strategian historia

Strategia sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2005. Tuolloin tukholmalaisen ADHD-keskuksen johtajana toiminut Agneta Hellström kehitti menetelmän yhteistyössä alaistensa kanssa. Hellström on kehittänyt menetelmää vuosien saatossa ja kouluttaa vuosittain kymmeniä uusia ohjaajia. Kaiken kaikkiaan Ruotsissa on nykyään jo noin 1100 koulutettua ohjaajaa ja kursseja järjestetään aktiivisesti lasten ja nuorten psykiatriassa (BUP) eri puolilla Ruotsia. Ruotsissa Strategia on monessa eri läänissä kurssi, jolle vanhemmat ohjataan heti lapsen diagnoosin varmistuttua. Muu mahdollinen psykososiaalinen hoito rakentuu Strategian päälle.

Suomeen Strategian toi ADHD-liitto ry vuonna 2015. Työntekijämme ovat pitäneet kurssin ohjaamisesta, sillä Strategia-käsikirja tarjoaa hyvät raamit ja sisällön kurssikerroille. Toiminta on suunniteltu mukavan vuorovaikutteiseksi. Työntekijöidemme mieltä on lämmittänyt myös vanhemmilta saatu positiivinen palaute.

Strategian tulevaisuus Suomessa

ADHD-liitto ry ei halua pitää kynttilää vakan alla vaan ryhtyy kouluttamaan Suomeen lisää Strategia-ohjaajia! Toiveenamme on, että tämä loistava menetelmä leviäisi eri puolille Suomea, jotta kaikki adhd-oireisten lasten vanhemmat saisivat kaipaamaansa tietoa ja tukea.

Suomen ensimmäinen Strategia-ohjaajakoulutus järjestettiin Helsingissä marraskuussa 2017, minkä myötä maahamme saatiin 35 uutta ohjaaja. Tietoomme on kantautunut, että osa heistä on jo ohjannut ensimmäiset kurssinsa ja uusia on suunnitteilla. Jee!

Jos sinä haluat liittyä Strategia-ohjaajien joukkoon, avautuu tähän seuraava mahdollisuus syksyllä 2018, jolloin järjestämme seuraavan koulutuksen.

Lisätietoa Strategia-menetelmästä saa menetelmän sivustolta tai ottamalla yhteyttä ADHD-liiton kuntoutussuunnittelijoihin (Henna 050 400 6478, Tuuli Korhonen 045 657 7876 tai kuntoutus@adhd-liitto).

ma-to klo 9-11