Strategia on käsikirjapohjainen ja ryhmämuotoinen vanhempainohjausmenetelmä. Se on kehitetty vanhemmille, joilla on adhd-diagnoosin saanut lapsi. Strategia soveltuu parhaiten vanhemmille, joiden lapsen adhd-diagnoosi on tuore. Strategia-ryhmiä on sekä 4-12 -vuotiaiden 13-17 -vuotiaiden lasten vanhemmille.

Sana ”strategia” viittaa menetelmiin, joiden olemassaolosta vanhempia kurssin aikana muistutetaan eli vaikkapa: korvaa negatiivinen huomio positiivisella, käytä selviä kehotuksia, rakenna arjesta selkeä ja ehkäise ristiriidat etukäteen.

Strategian historia

Strategia sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2005. Tuolloin tukholmalaisen ADHD-keskuksen johtajana toiminut Agneta Hellström kehitti menetelmän yhteistyössä alaistensa kanssa. Hellström on kehittänyt menetelmää vuosien saatossa ja kouluttaa vuosittain kymmeniä uusia ohjaajia. Kaiken kaikkiaan Ruotsissa on nykyään jo noin 1100 koulutettua ohjaajaa ja kursseja järjestetään aktiivisesti lasten ja nuorten psykiatriassa (BUP) eri puolilla Ruotsia. Ruotsissa Strategia on monessa eri läänissä kurssi, jolle vanhemmat ohjataan heti lapsen diagnoosin varmistuttua. Muu mahdollinen psykososiaalinen hoito rakentuu Strategian päälle.

Suomeen Strategian toi ADHD-liitto ry vuonna 2015. Työntekijämme ovat pitäneet kurssin ohjaamisesta, sillä Strategia-käsikirja tarjoaa hyvät raamit ja sisällön kurssikerroille. Toiminta on suunniteltu mukavan vuorovaikutteiseksi. Työntekijöidemme mieltä on lämmittänyt myös vanhemmilta saatu positiivinen palaute.

Strategian tulevaisuus Suomessa

ADHD-liitto ry  haluaa mahdollisimman monen vanhemman saavan kaipaamaansa tietoa ja tukea.  Jotta Strategia-kurssit olisivat yhä useamman saavutettavissa,  tarvitaan menetelmään koulutettuja ohjaajia. Tämän vuoksi  järjestämme  Strategia-ohjaajakoulutuksia vuosittain. Koulutusten myötä maassamme on nyt  jo 70 ohjaajaa. Haaveemme Strategian leviämisestä eri puolille Suomea, on siis hyvässä vauhdissa!

Jos sinä haluat liittyä Strategia-ohjaajien kasvavaan joukkoon,  tule mukaan 7.-8.11.2019 pidettävään koulutukseen

Lisätietoa Strategia-menetelmästä saa menetelmän sivustolta tai ottamalla yhteyttä ADHD-liiton kuntoutussuunnittelijoihin  Henna Niskalaan ja Tuuli Korhoseen (Henna 050 400 6478, Tuuli 045 657 7876 tai kuntoutus@adhd-liitto).

ma - to klo 9-11