fbpx

Kokemukselliseen oppimiseen perustuva tarinallinen mobiilipeli syntyi tarpeesta rikkoa aikuisten adhd:hen liittyviä myyttejä ja avata kokemusta siitä, miltä adhd tuntuu.

Näkymä FULL ADHD -pelistä.

Reuters Pharma Awards Europe 2022 -palkinnon Valuable medical education/awareness initiative -kategoriassa voittaneen Full ADHD -pelin on toteuttanut lääkeyhtiö Takeda yhteistyössä ADHD-liiton, kokemustoimijoiden, asiantuntijapsykiatrin sekä suomalaisen peliyritys Psyon Gamesin kanssa. Peli on kehitetty Suomessa. Kilpailun eri kategorioissa oli mukana yhteensä yli 800 ehdokasta.

Pelin tavoite on lisätä tietoisuutta aikuisen adhd:stä ja sen vaikutuksista jokapäiväiseen elämään kokemuksellisen oppimisen keinoin. Peliin viestialustana päädyttiin, koska se koettiin hyväksi kanavaksi tavoittaa kohderyhmä, 18–35-vuotiaat.

Toinen tavoite oli kokemuksen autenttisuus. ADHD-liitto ja adhd-kokemustoimijat ovat olleet aktiivisesti mukana pelin sisällön suunnittelussa, jotta siihen saatiin mahdollisimman aitoja esimerkkejä elämästä adhd:n kanssa.

FULL ADHD – Täyttä elämää -peli sijoittuu nuoren aikuisen, Eetun, tapahtumarikkaaseen elämään. Pelissä Eetu kohtaa arkipäiväisiä haasteita muun muassa opintojen, töiden ja ihmissuhteiden parissa. Pelaaja pääse vaikuttamaan Eetun tarinaan omilla valinnoillaan.

”Full ADHD -peli on saanut hienon vastaanoton ja kiitosta pelin realistisuudesta. Olemme todella kiitollisia kokemustoimijoidemme arvokkaasta panoksesta pelin kehittämisessä. He toivat mukanaan juuri sen mausteen, jolla realistisuuteen oli mahdollista päästä. Kokemustoimijat ovat liiton voimavara”, kertoo ADHD-liiton toiminnanjohtaja Nina Hovén.

”Olemme iloisia saamastamme palautteesta, palkinnosta ja arvokkaasta yhteistyöstä pelin kehityksessä. Takedan toiminta perustuu terveyden ja sairastavien elämänlaadun parantamiseen sekä uusien lääkeinnovaatioiden että hoitoa tukevien ratkaisujen kautta. Suomessa kehitetty peli on osoittanut paitsi voimansa autenttisen adhd-kokemuksen välittämisessä, myös potentiaalinsa kansainväliseen skaalaukseen”, sanoo liiketoimintayksikön johtaja Laura Aulanko Takedalta.

Kantavana ideana on ollut pelin rakentaminen lääketieteellisen tutkimustiedon pohjalle.

”Adhd:n hoidossa yksi keskeisistä osa-alueista on luoda potilaan kanssa ymmärrys siitä, mitä adhd tarkoittaa hänen kohdallaan suhteessa itseen ja ympäristöön. Pelissä on saavutettu tärkeä tavoite, kun henkilöiltä, joilla itsellään on adhd, on saatu palautetta, että heidän kokemusmaailmaansa on ymmärretty”, toteaa kehitystyössä mukana ollut ja tarinan ja tieteen yhdistämisestä pitkälti vastannut psykiatrian erikoislääkäri Asko Niemelä.

Peli lanseerattiin Suomessa ’Miltä ADHD Tuntuu?’-viestintäkampanjalla maaliskuussa 2021. Kampanjavideota on katsottu jo 2,77 miljoonaa kertaa, mikä on merkittävä saavutus terveydenhuollon alalla.

Lue lisää ja tutustu peliin: www.adhdtuntuu.fi

Pelin voi ladata myös suoraan AppleStoresta tai Google Play -kaupasta.

Lisätietoja:

Laura Aulanko, Business Unit Director Neuroscience

Takeda Oy on Takeda lääkekonsernin suomalainen tytäryhtiö. Takeda on maailmanlaajuinen biolääkeyhtiö, jonka toiminnan keskiössä on potilas ja potilaan auttaminen parhaalla mahdollisella tavalla. Meitä vie eteenpäin intohimo innovaatioihin, mikä on ohjannut toimintaamme jo kunnioitettavat yli 240 vuotta. Tavoitteenamme on tuoda lääkeinnovaatioita sinne missä hoidon tarve on suurin. Tutkimme, kehitämme ja markkinoimme innovatiivisia lääkehoitoja gastroenterologisiin, onkologisiin, neurologisiin ja harvinaissairauksiin. Lisäksi keskitymme kohdennetusti plasmajohdannaisiin ja rokotteisiin.
www.takeda.fi

Puhelinneuvonta

09 8567 7130

ke ja to klo 9–11