fbpx

Oppiminen ja etenkin tavoitteellinen opiskelu on monelle tarkkaavuusvaikeuden kanssa elävälle vaikeaa. Adhd:n ydinoireet hankaloittavat paneutumista opiskeluun, ja adhd:n rinnalla moni kärsii erityisistä oppimisvaikeuksista, kuten lukivaikeudesta. Tukea oppimisen pulmiin on etenkin aikuisiällä saatavilla niukasti.

Kuvassa on läksyjä tekevä nuori. Kuvan alla ohjataan saamaan tukea oppimisen vaikeuksiin osoitteessa www.oppimisvaikeus.fi

Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskus tarjoaa säännöllistä tukea nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksiin muun muassa Chat-palvelun kautta. Oppimisvaikeus-chatin kautta saa yksilöllistä neuvontaa oppimisvaikeuksiin perehtyneeltä psykologilta. Chatit ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Kenelle chat sopii?

Oppimisvaikeus-chattiin voi kuka tahansa tulla nimettömästi kysymään mitä tahansa oppimisen vaikeuksista. Chatteihin osallistuu esimerkiksi opintoihin tukea kaipaavia opiskelijoita sekä ihmisiä, joilla oppimiseen liittyvät vaikeudet hankaloittavat työssä selviytymistä. Myös oppimisvaikeuksien parissa työskenteleviä ammattilaisia on osallistunut chatteihin.

Tyypillinen chattiin hakeutuva pohtii syytä omille oppimisen ongelmilleen tai miettii, mistä saisi lisätukea tilanteessaan. Oppimisen vaikeudet ovat ehkä turhauttaneet ja lannistaneet jo pitkään, eikä apua ole saatu tai osattu oikein pyytääkään.

Jotkut pohtivat, olisiko omia oppimisen haasteita syytä tutkituttaa tarkemmin ja missä. Toiset miettivät oppimistilanteisiin liittyvää jännittämistä tai yleistä ajan- ja arjenhallintaa. Psykologin kanssa voi jutella matalalla kynnyksellä, eikä etukäteen tarvitse osata nimetä ongelmiaan tai tarpeitaan kovin tarkasti.

Oppimisvaikeus-chateistä on saatu myönteistä palautetta. Jo kuulluksi tuleminen on koettu tärkeäksi: se että joku ottaa todesta ja ymmärtää. Chat on myös väylä saada tietoa omaan tilanteeseen sopivista tukipalveluista helposti ja nopeasti.

Miten pääsee mukaan?

Chattiin pääsee osoitteessa Oppimisvaikeus.fi parillisten viikkojen keskiviikkona klo 14.30. Sivun oikeaan alalaitaan ilmestyy violetti puhekupla, kun Oppimisvaikeus-chat on alkamassa. Sitä klikkaamalla pääsee chattiin.

Lisätietoja: oppimisvaikeus.fi/chat-palvelu

Loppukevään chat-ajat: