Nuoren kehittäjän fiiliksiä verkkovertaisuudesta

Julkaistu 30.5.2022

Kuulin nuorten vertaisuutta edistävästä hankkeesta alun perin ADHD-liiton Facebookista. Kaipasin samanhenkistä yhteisöä, jossa voisin jakaa kokemuksia, enkä ennen ollut törmännyt nuorille suunnattuun adhd-ryhmään. Otin yhteyttä Marjoon ja Nuppuun, jotka kysyivät minua osaksi hankkeen kehittäjätiimiä. Päätin lähteä mukaan, koska kuulosti hienolta mahdollisuudelta osallistua jonkin itselle tärkeän asian toteutukseen ja hyödyntää samalla omia kokemuksiani.

Olen aiemminkin ollut mukana monenlaisessa vapaaehtoistoiminnassa ja kokenut sen palkitsevaksi. Senkään vuoksi kynnys lähteä mukaan ei ollut suuri. Vaikka itselleni Discord on uusi alusta, porukassamme on onneksi myös tottuneita alustan käyttäjiä, ja opin koko ajan uutta. Olemme tavanneet kehittäjäporukalla jo kahdesti etäyhteyksien välityksellä, ja juttu on jatkunut Discordissa. Meillä vaikuttaa olevan kasassa huipputiimi, jolla on monipuolista osaamista ja kova motivaatio kehittämiseen.

On ollut hienoa, että hankkeeseen on otettu meidät nuoret mukaan kehittämään alusta asti. Mielipiteitämme on kyselty asiaan kuin asiaan, ja ideat on otettu aina positiivisesti vastaan ja viety käytäntöön. Olemme pohtineet yhdessä esimerkiksi kanavien sisältöjä, tulevien tapahtumien esiintyjiä sekä palvelimen yleisiä käytäntöjä ja sääntöjä. Alusta näyttää jo todella hienolle!

Tuntuu siltä, että alustaa tehdään meille meidän ehdoillamme ja Virtuaaliheimo tulee varmasti jatkossakin elämään käyttäjiensä näköisesti. Kehittäjinä pääsemme myös edustamaan adhd-oireisia nuoria ja tuomaan esille näkemyksiämme hankkeen yhteistyökumppaneille, joita ovat YTHS, Nyyti ry ja Vamos. Odotan jo näitä keskusteluja sekä tietenkin itse alustan käyttöönottoa syksyllä! Tiedossa on myös vertaisohjaajien koulutuksia.

Oman adhd-diagnoosini sain noin vuosi sitten, kun olin valmistumisen kynnyksellä korkeakouluopinnoissani. Nuorena aikuisena diagnoosin saaminen on ollut ristiriitainen kokemus. Toisaalta on suuri helpotus vihdoin ymmärtää, mistä erilaiset haasteet elämäni varrella johtuvat. Välillä tuntuu kuitenkin raskaalta muodostaa omaa identiteettiä uudelleen elämänvaiheessa, joka muutenkin on täynnä muutoksia ja nuoruuden paineita.

Uuden suunnan muodostamisessa ja oman näköisen elämän opettelemisessa korvaamatonta onkin läheisiltä ja sosiaalisista verkostoista saatu tuki. Tähän tarpeeseen vastaa myös vertaistoiminta. Vaikka kirjainyhdistelmän alle mahtuu paljon erilaista kirjoa, joskus tuntuu, että tiettyjä asioita voi todella ymmärtää vain toinen adhd-oireinen ihminen. On helpottavaa saada olla välillä joukossa, jossa itseään ei tarvitse jatkuvasti olla selittelemässä. Toisilta voi saada arvokasta tukea, samaistumista ja vinkkejä arkeen.

Terkuin yksi kehittäjistä, “Saikkuli” 26 v.

Kuva: Pexels.com