fbpx
ADHD-liiton joulukalenterin tunnuskuva. Luminen yömaisema, jossa on kuusia ja kaksi kuun valaisemaa loivaa mäkeä. Taivaalla loistaa iso kuu, tähdet tuikkivat, muutamia erikokoisia lumihiutaleita leijuu taivaalta. Oikeasta yläreunasta laskeutuvassa helminauhassa roikkuu joulukoristepallo, jossa on iso lumihiutale keskellä ja reunoilla nuotteja.

Kati Valkonen: Sumea logiikka

Temperamaalaus, 2016
95 x 95 cm

Sumea logiikka on termi, jonka kuulin ensimmäistä kertaa pyykinpesukonetta ostaessani – se oli silloin uutta tekniikkaa. Termi tuntui heti sopivan omaan ajatteluuni, vaikka adhd-diagnoosin sain vasta vuosia myöhemmin. Temperamaalaus Sumea logiikka kuvaa pään sisällä kovaa juoksevia ajatuskulkuja, joissa jonkun muun mielestä täysin yhteen sopimattomat asiat risteilevät ja kohtaavat yllättävissä yhteyksissä.
Adhd-oireisen päässä asiat monesti tuntuvat olevan kaaoksessa, mutta jossain piilee sittenkin järki ja kauneus. Tämän olen kaiken rankan keskellä kokenut monesti olevan myös vahvuus, niin arjen yllättävissä tilanteissa kuin myös ammatissani kuvataiteilijana. Kaikkien ihmisten ja aivojen ei tarvitse toimia samalla lailla toimiakseen tarkoituksenmukaisesti, ja erilaisuus on rikkaus. Myös monilla muilla aloilla adhd-oireiset henkilöt voivat löytää yllättäviä yhteyksiä ja päästä mielenkiintoisten salaisuuksien jäljille.

Kati Valkonen
www.kativalkonen.fi
FB: Kati Valkonen

ASENNE on avain -kampanja

ADHD-liitto murtaa adhd:n liittyviä myyttejä ja uskomuksia. Asenne on avain -kampanjamme alleviivaa hyväntahtoisen, aidosti kuuntelevan ja rakentavan suhtautumisen merkitystä miettiessämme, mikä auttaa adhd-oireisia ja heidän läheisiään. ADHD-liiton joulukalenteri on osa Asenne on avain -kampanjaa.

#adhdliitto #asenneonavain #oivallaadhd #adhdliittojoulukalenteri

ADHD-liitto murtaa adhd:n liittyviä myyttejä ja uskomuksia. Asenne on avain -kampanjamme alleviivaa hyväntahtoisen, aidosti kuuntelevan ja rakentavan suhtautumisen merkitystä. ADHD-liiton joulukalenteri on osa Asenne on avain -kampanjaa.

ke ja to klo 9–11