Sopeutumisvalmennuskurssit

Sopeutumisvalmennuskurssit ovat suunnitelmallista ryhmämuotoista kuntoutusta adhd-oireisille henkilöille ja heidän omaisilleen. Kurssien tavoitteena on tukea kurssilaisten hyvinvointia tarjoamalla apua arkielämän haasteisiin, kohentamalla toimintakykyä ja tukemalla omia voimavaroja.

ADHD-liiton sopeutumisvalmennuskurssit on suunnattu sekä adhd-oireisille että heidän läheisilleen. Kursseilla tarjotaan tietoa ja etsitään keinoja hyvään arkeen ja omien tavoitteiden saavuttamiseen. Kursseilla toimitaan ammattilaisten ohjaamissa ryhmissä, joiden keskustelua siivittävät vaihtelevat, osallistavat ja toiminalliset työtavat. Kurssien tärkeänä elementtinä on vertaistuki. Vertaisuuden tieto ja voima kumpuaa samoja kokeneiden ja samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten keskeltä. Kurssien tärkeänä osana ovat myös tunteet, ilo, huumori, ystävyys ja rento yhdessäolo!

ADHD-liitto järjestää sekä ns. laitosmuotoisia, että avomuotoisia sopeutumisvalmennuskursseja. Laitosmuotoisiin kursseihin kuuluu majoitus ja täysihoito.  ADHD-liiton sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään Raha-automaattiyhdistyksen tuella.

Kenelle kurssit on tarkoitettu?

ADHD-liitto järjestää kursseja vanhemmille, aikuisille, omaisille ja pariskunnille. Ellei toisin ole mainittu, emme edellytä adhd-diagnoosia ja kurssit on tarkoitettu sekä adhd- että add-oireisille (ja heidän omaisilleen kurssista riippuen). Tarkempia tietoja eri kurssien sisällöistä, kohderyhmistä ja kurssiajankohdista löydät kurssikuvauksista.

Mikäli et löydä tarpeitasi vastaavaa kurssia ADHD-liiton tarjoamista vaihtoehdoista, tarkistathan myös Kelan tarjonnan. Kelan rahoittamat, adhd-oireisille tarkoitetut, sopeutumisvalmennuskurssit löydät kuntoutuskurssihaun avulla osoitteesta https://easiointi.kela.fi/kz_app/KZInternetApplication

Muistathan lukea hakuohjeet ennen kursseille hakemista!

Hakuohjeet kursseille vaihtelevat hieman kursseittain. Luethan ohjeet tarkkaan ennen hakemista. Hakuohjeet löytyvät täältä.