ADHD-liiton lyhytelokuva Lopeta!

Projektit

ADHD-liiton lyhytelokuva Lopeta!

ADHD-liitto ry:n lyhytelokuva Lopeta! kertoo yhdestä koulun biologian tunnista, mutta sen tapahtumat ovat yleistettävissä muihin luokkiin ja muillekin tunneille. Opetuskäyttöön suunniteltu ”Lopeta!” kertoo huonosta kommunikaatiosta ja väärinymmärretyksi tulemisesta luokkahuoneessa.

Lyhytelokuva ei suoranaisesti käsittele adhd:ta, mutta elokuvan henkilöillä esiintyy adhd-diagnoosille tyypillisiä oireita, kuten kaikilla lapsilla toisinaan. Elokuvan avulla voidaankin keskustella käyttäytymis- ja tarkkaavaisuushäiriöistä sekä siitä, miten niihin tulisi luokassa suhtautua.

Lyhytelokuvaa voi hyödyntää keskustelun avauksena muuallakin kuin opetustilanteessa. Sitä voidaan käyttää muun muassa opettajien kesken, vanhempainillassa tai muussa tilanteessa, jossa halutaan käsitellä esimerkiksi erilaisen oppijan kohtaamista, palautteen antamista, tarkkaavaisuuden haasteita tai kiusaamista ja siihen puuttumista. Lyhytelokuva soveltuu laajasti vuorovaikutuksesta keskustelemiseen.  Valmiita vastauksia ei tarjota. Kohderyhmänä ovat sekä opetus- ja ohjaustyötä tekevät aikuiset että peruskouluikäiset lapset ja nuoret.

Elokuva koostuu luokkahuonekohtauksesta ja asiantuntijaosuudesta. Asiantuntijaosuudessa psykologian tohtori Vesa Närhi puhuu elokuvan esimerkkejä apunaan käyttäen adhd-oirehdinnan kohtaamisesta koululuokassa. Lyhytelokuva ja asiantuntijaosuus kestävät yhteensä 15 minuuttia. Elokuva on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.

Lopeta! -elokuvan ohjaus ja käsikirjoitus: medianomi (AMK) Essi Tarvonen ja KM Juho Honkasilta.

Elokuvan tekemistä on rahoittanut Raha-automaattiyhdistys (RAY).

Katso myös sivun lopusta löytyvä infovihkonen, josta löytyy perustietoa adhd:sta sekä tarkkaavaisuusoireisen tukemisesta ryhmässä. Vihko tarjoaa myös tukikysymyksiä elokuvan teemoista keskustelemisen pohjaksi ja muita sovellustapoja elokuvan käyttämiseen.

Ohjeita opettajille oppilaan tarkkaavaisuuden kehityksen tukemiseen löytyy myös täältä.

Opettajat voivat tilata lyhytelokuvan DVD:n maksutta koulunsa käyttöön.

Tilaukset osoitteeseen toimisto[at]adhd-liitto.fi

Ilmoitathan tilauksen yhteydessä, mistä oppilaitoksesta olet. Koska DVD:itä on rajattu määrä, niitä voi tilata vain yhden koulua kohti. Toiveemme on, että lyhytelokuva kiertäisi koulussa ja opettajat välittäisivät tietoa elokuvasta kollegoilleen.

Elokuva on kokonaisuudessaan katsottavissa täällä ADHD-liiton nettisivuilla.

See video

Projektit