Lyhytelokuvaprojekti 2012

ADHD-liitto toteutti vuonna 2012 Raha-automaattiyhdistyksen rahoittaman lyhytelokuvaprojektin, joka kulki työnimellä ”Oikeus kasvaa ja tulla kasvatetuksi”. Projektin ideoijina ja toteuttajina toimivat Juho Honkasilta ja Essi Tarvonen, jotka ovat työskennelleet jo useampina vuosina liiton sopeutumisvalmennuskursseilla. Elokuvan kuvauksesta vastaa Mikko Lahikainen.

Lyhytelokuva näyttää havainnollisesti luokkahuoneessa tapahtuvan vuorovaikutustilanteen koskien ”haastavaa” luokkahuonekäyttäytymistä. Tapahtumat etenevät aina oppilaan raivokohtaukseen ja opettajan antamaan rangaistukseen saakka. Tapahtumat nähdään eri osapuolten näkökulmista, ja näin muodostetaan kattava kokonaiskuva negatiivisen vuorovaikutuskehän synnystä ja sen syy-seuraussuhteista.

Lyhytelokuvan lisäksi dvd:ltä löytyy myös asiantuntijan näkökulma luokkahuoneen tapahtumiin, nimenomaan adhd-oireiston kannalta katsottuna. Asiantuntijana dvd:llä toimiin Niilo Mäki Instituutissa työskentelevä neuropsykologian erikoispsykologi Vesa Närhi.

Elokuva julkaistiin tammikuussa 2013. Valmista elokuvaa on tarkoitus hyödyntää liiton sopeutumisvalmennustoiminnassa, opetustyötä tekevien ja avustavien henkilöiden koulutuksissa sekä mahdollisesti koululuokkakäytössä.

Lyhytelokuva nimi on "Lopeta!". Lue lisää valmiista lyhytelokuvasta täältä.

Katso lyhytelokuva, asiantunijaosuus sekä elokuvan infovihkonen täältä.