Aivoviikolla järjestöt edistävät toimivaa arkea

Kansainvälistä Aivoviikkoa vietetään 11.3.–17.3.2013. Neurologiset vammaisjärjestöt tuovat teemaviikolla esiin neurologisesti sairaiden ja vammaisten tuen tarpeita. Aivoviikon teema on ”Toimiva arki”.

Suomessa on satoja tuhansia ihmisiä, joiden elämää koskettaa jokin neurologinen sairaus tai vamma. Ulkopuolisen on helpointa huomata tasapainoon tai lihasten toimintaan liittyvät oireet, jotka vaikeuttavat liikkumista. Neurologiset oireet voivat olla myös näkymättömiä, kuten esimerkiksi kipu, uupumus sekä muistin, keskittymisen ja aistien häiriöt.

Aivoviikolla Neurologiset vammaisjärjestöt haluavat muistuttaa, että vammaisten ihmisten toimiva arki osana yhteiskuntaa edellyttää erilaisiin tarpeisiin sovitettuja palveluja ja järjestelyjä.

Joissain tapauksissa yhteiskunnan tuki mahdollistaa pitkäaikaissairaalle tai vammaiselle työllistymisen tai työuran jatkumisen, joissain tapauksissa puolestaan pärjäämisen omassa kodissa mahdollisimman pitkään tai esimerkiksi harrastuksiin osallistumisen, sanoo toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva MS-liitosta.

Vuonna 2011 työkyvyttömyyseläkkeelle jäi lähes 2 000 henkilöä hermoston sairauden takia. Työuran jatkumista voitaisiin usein edistää tukitoimilla, kuten toimenkuvan tai työympäristön muutoksilla. Itsenäistä asumista ja osallistumista tukevat mm. avustaja- ja kuljetuspalvelut, esteetön ympäristö, apuvälineet ja kuntoutus.

Aivoviikolla vammaisjärjestöt järjestävät ympäri Suomea yleisötilaisuuksia, joissa tuodaan esiin neurologisesti sairaiden ja vammaisten toimivan arjen edellytyksiä. Neurologisilla vammaisjärjestöillä on satoja paikallisyhdistyksiä ja -kerhoja, jotka tarjoavat tietoa ja vertaistukea omilla alueillaan.

Aivoviikon tapahtumia järjestetään mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Imatralla, Ivalossa, Kiteellä, Kotkassa, Raumalla, Rovaniemellä, Seinäjoella, Sodankylässä, Tampereella ja Vaasassa. Neurologisiin vammaisjärjestöihin kuuluvat ADHD-liitto, Aivoliitto, Aivovammaliitto, Muistiliitto, Autismi- ja Aspergerliitto, Epilepsialiitto, Lihastautiliitto, Suomen CP-liitto, Suomen Migreeniyhdistys, Suomen MG-yhdistys, Suomen MS-liitto, Suomen Narkolepsiayhdistys, Suomen Parkinson-liitto ja Suomen Tourette-yhdistys. Neurologisten vammaisjärjestöjen puheenjohtajajärjestö 2013‒2014 on Suomen MS-liitto ry.

Lisätiedot:

Suomen MS-liitto ry toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva, 0400 789 743,

helena.ylikyla-leiva@ms-liitto.fi ja viestintäpäällikkö Minna Heikkilä, 0400 828 537, minna.heikkila@ms-liitto.fi

Löydät Aivoviikon tapahtumalistan täältä.