Adhd-oireisten aikuisten vertaistukiprojekti sai nimekseen Porina

Vuoden alussa startannut projekti adhd-oireisille aikuisille on nyt saanut sloganin ja logon. Tunnistat meidät jatkossa nimestä: Porina – vertaistukea adhd-aikuisuuteen. Uudella ilmeellä haluamme kuvastaa vertaistuesta nousevaa porinaa - iloa siitä, että on mahdollisuus jakaa yhteisiä kokemuksia kahvikupposten ääressä. Parhaimmillaanhan vertaistuki antaa kokemuksen siitä, että minua ymmärretään ja vastavuoroisesti voin omalla ymmärrykselläni auttaa muita.

Porina-projekti on RAY:n rahoittama hanke vuosina 2013–2015. Projektin aikana kehitetään yli 18-vuotiaiden adhd-oireisten aikuisten voimavarakeskeistä vertaistukea. Tavoitteena on vahvistaa adhd-oireisten aikuisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä lisätä heidän voimaantumisen tunnettaan ja sosiaalisia suhteitaan. Lisäksi haluamme lisätä tietoisuuden, tiedon ja suvaitsevaisuuden kasvua yhteiskunnassa adhd-oireisia kohtaan. Projektissa työskentelevät projektipäällikkö Kaisa Humaljoki Helsingissä sekä syyskuun alusta lähtien Kuopiossa projektikoordinaattori Marjo Hodju.

Lähestymme pian jäsenyhdistyksiä kyselyllä, jolla kartoitamme olemassa olevien aikuisten vertaistukiryhmien toimintaa, ryhmien onnistumisia sekä haasteita ja toiveita. Saamamme tiedon perusteella teemme vertaisryhmien käyttöön ”ideakansion”, joka yhdessä Vertaisryhmätoiminnan oppaan (A-E Pajunen, M. Koivunen, ADHD-liitto, 2010) kanssa toimii apuna ohjaajille ja ryhmäläisille. Pääkaupunkiseudun jäsenyhdistys sekä Eijsveikeet Kuopiosta ovat lupautuneet kanssamme kokeilemaan uutta vertaisryhmämallia.

Porina-projekti on myös mukana kehittämässä vertaistukiohjaajien koulutusta, työnohjausta sekä virkistystoimintaa. Sosiaalisen median vertaistuen kehittämisen aloitamme ADHD-liiton nettisivujen uudistamisella niin, että sivustolle rakennetaan oma osio kaikelle vertaistukeen liittyvälle toiminnalle.
Suunnitelmissamme on rakentaa ADHD-liiton, jäsenyhdistysten sekä kunnan työntekijöiden kanssa vertaistukikoordinaattoriverkosto. Vertaistukikoordinaattorin tehtävänä olisi toimia alueellisesti vertaistukiryhmien tukena ja tiedon välittäjänä liiton ja ryhmän välillä. Projektin aikana tullaan myös järjestämään adhd-aikuisuuteen liittyviä avoimia yleisötilaisuuksia eri puolella Suomea. Tilaisuuksien tavoitteena on lisätä tietoa aikuisten adhd:stä, herättää keskustelua alueellisista palveluista sekä mahdollisesti toimia lähtölaukauksena paikalliselle vertaistukiryhmälle.

Jotta saisimme tärkeät tavoitteemme toteutumaan, haastamme koko lehden lukijakunnan yhteisiin talkoisiin kehittämään aikuisten vertaistukea. Ottakaa meihin yhteyttä puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookin kautta. Kaikki ideat, kommentit, toiveet ja tarinat ovat meille suuria aarteita!

Lisätietoja: Kaisa Humaljoki
Porina – vertaistukea adhd-aikuisuuteen