Tässä on ITUA!

ADHD-liiton tuorein jäsenyhdistys perustettiin Itäiselle Uudellemaalle joulukuussa 2016. Itua ry tekee voimavarakeskeistä yhdistystoimintaa iloisella ja rennolla otteella.

Mikä sai sinut (teidät) perustamaan uuden yhdistyksen?
Idea yhdistyksen perustamiselle lähti, kun halusin olla mukana yhdistämässä adhd-oireisia ja heidän läheisiään. Työskentelen varhaiskasvatuksessa ja usein kuulin, että on perheitä, jotka eivät tunteneet ketään toista adhd-perhettä. Itsellänikin on adhd-diagnoosi ja muihin samankaltaisiin vipeltäjiin oli tarve saada yhteys. Sitten vaan laitoin sähköpostia ADHD-liitolle ja siitä yhdistyksen perustaminen sai alkunsa.

Minkälainen prosessi uuden yhdistyksen perustaminen on ollut?
Yhdistyksen perustaminen tuntui kovin työläältä ja monivaiheiselta. Ajattelin, etten ymmärrä kuinka kaikki tehdään ja pelkäsinkin luopuvani ideasta. Samaan aikaan kuitenkin etsin internetin kautta hallitukseen jäseniä. Paljon tuli viestejä ja usein viestin sisältö oli sama: On hienoa, että saadaan yhdistys Itäiselle Uudellemaalle ja mahtavaa saada toimintaa alueelle.

Kuitenkaan hallitukseen ei meinannut löytyä väkeä. Perustamiskokoukseen kuitenkin ilmestyi neljä ihmistä, joista saatiinkin hyvä ja toimelias hallitus. ADHD-liitto oli koko ajan yhteydessä meihin ja kannusti jatkamaan ja auttoi aina, kun oli tarve. Yhteyttä pidettiin sähköpostitse ja puhelimitse. Tuki oli korvaamaton. Hallituksen jäsenien kesken löytyi heti selkeä yhteys toisiin. Jo ensimmäinen perustamiskokous oli hauska ja ilmapiiriltään rento ja iloinen. Päätettiinkin pitää rentoutta ja iloa teemana tulevissa tapahtumissamme ja tapaamisissamme.

Mitä olet saanut vapaaehtoistyöstä itsellesi?
Vapaaehtoistyöstä on saanut varmuutta sille, että oon oikealla asialla, adhd-tietoisuutta on tärkeää lisätä ja tehtävää on kamalan paljon. Tapaamistani ihmisistä on saanut viisautta jaettujen kokemuksiemme kautta. Mä oon tavannut ihan mielettömän mahtavia tyyppejä. Mä oon luova ja idearikas tyyppi, vapaaehtoistyössä pääsen toteuttamaan ideoitani ja sen kautta olen löytänyt tekeviä ihmisiä ympärilleni.

Mitä pidät tärkeänä vapaaehtoistyössä?
Vapaaehtoistyö käy hyvin harrastuksesta ja tässä vapaaehtoistyössä saa auttaa muita, jakaa kokemuksia ja tavata ihmisiä. Vapaaehtoistyöllä on merkitystä ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Voi oikeesti tarttua toimeen, eikä vaan purnata siitä, ettei esim. adhd-oireisia ymmärretä. Nyt oikeasti voin olla lisäämässä adhd-tietoisuutta.

Minkälaisia suunnitelmia teillä on uudelle yhdistykselle?
Valistustyö on noussut ehkä tärkeimpänä esille. Ja se, että me kartoitetaan, mitä jäsenet meiltä odottaa. Tärkeää on olla hyvässä vuorovaikutuksessa joka suuntaan ja olla tarpeellinen.

Me halutaan tehdä monipuolista yhteistyötä useiden eri tahojen kanssa. Syksyllä viimeistään saadaan varmasti jo vertaisryhmä tai -ryhmiä käynnistettyä. Me halutaan olla näkyvä ja helposti lähestyttävä yhdistys jossa on ITUA.

Kysymyksiin vastaili ITUA ry:n puheenjohtaja Jutta Peltonen-Hannus (kuvassa)