Etusivu | Adhd-tietoa | Tukea | Oppaat ja julkaisut | Ajankohtaista | ADHD-liitto | Yhteystiedot | Vertais- ja kokemustoiminta
Full version
Etusivu » Featured Articles » Blog » ADHD-liiton Helsingin toimiston viikko

ADHD-liiton Helsingin toimiston viikko

Mitä ne siellä ADHD-liitossa oikeasti tekee? Välillä järjestötyö on hyvinkin näkyvää, mutta siihen liittyy myös paljon näkymätöntä tekemistä. Tässä on ADHD-liiton Helsingin toimiston yksi viikko, johon mahtuu paljon. Jokainen viikko ei ole ihan näin täynnä toimintaa, mutta aika moni viikko on. Kyseinen viikko edustaa monipuolisuudellaan aika hyvin järjestötyötä. Katsotaan miltä se näyttää!

MAANANTAI:
Viikko alkoi Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön keskustelutilaisuudella nuorten asemasta palvelujärjestelmässä. Samaan aikaan liiton toimistolla vieraili Aspa-säätiöstä Digi-haltuun! -hankkeen edustajat hiomassa yhteisiä kuvioita kyseisen hankkeen osalta. ADHD-liitto on yksi hankekumppaneista.

TIISTAI:
Adhd-oireisille aikuisille tarkoitetun Jyvä-kurssin ensimmäinen tapaaminen oli tiistaina. Toimistolla innolla odotettiin kurssilaisia ja sitä, että yhteensä kuusi tapaamista sisältävä kurssi polkaistiin käyntiin! Ensimmäisellä tapaamiskerralla oli lääkärin puheenvuoro eli saimme myös psykiatri Mika Soinisen vierailulle liiton toimistolle.

KESKIVIIKKO:
Keskiviikkona toimistolla vieraili Helsingin kaupungin idän kotipalvelun perhetyöntekijät. Heille pidettiin kahden tunnin koulutus, aiheena adhd ja miten tukea adhd-oireista lasta ja perhettä. Syksyn aikana meillä tulee vierailemaan kaikki kotipalvelun tiimit.
Samaan aikaan Helsingin keskustassa liiton järjestösuunnittelija osallistui järjestöjen perhekeskustoiminnan kehittämisverkostoon (Lastensuojelun keskusliiton koordinoima).
Illalla liiton suunnittelija vieraili Vantaalla adhd-oireisen nuoren tai nuoren aikuisen omaisille suunnatussa vertaistukiryhmässä, joka on juuri aloittanut toimintansa.
Lisäksi ADHD-liiton hallituksen kokous pidettiin meidän toimistolla.

TORSTAI:
Mä ja Me -sopeutumisvalmennuskurssi alkoi kurssikeskus Högsandissa. Kurssia tehdään yhteistyössä Barnavårdsföreningenin kanssa. Torstaina oli ohjelmassa kurssille saapuminen ja paikalle kokoontui kahdeksan kappaletta 13-16-vuotiaita nuoria perheineen.
Kirjoitimme vastineen Helsingin Sanomissa samana päivänä julkaistuun artikkeliin. Myöhemmin saimme kuulla, että HS julkaisee kirjoituksemme.

PERJANTAI:
Högiksen kurssi jatkui ja Joensuussa ADHD-liitto oli mukana puhumassa Honkalampisäätiön ja mm. Pohjois-Karjalan paikallisyhdistys Aksoni ry:n järjestämässä tilaisuudessa Asiaa aikuisille ja aikuisista – nepsypiirteet osana arkea. Tupa oli täynnä ja tunnelma katossa!

LAUANTAI
Högiksessä edelleen täysi kurssipäivä. Autismi- ja Aspergerliiton 20-vuotisjuhlia vietettiin Heurekassa. ADHD-liitto oli mukana juhlahumussa ja onnittelemassa parikymppistä sisarliittoa!

SUNNUNTAI:
Högiksen sopparikurssin ensimmäisen jakson lopetuspäivä. Seuraavan kerran nuoret tulevat paikalle joulukuussa ilman perheitään.
Lisäksi liiton työntekijät vastasivat maanantaista torstaihin klo 9-11 neuvontapuhelimeen.
Yksi työntekijöistä työsti pitkin viikkoa marraskuun lopussa pidettävän Strategia-vanhempainohjausmenetelmän ohjaajakoulutuksen materiaalia. Koulutus järjestetään Suomessa ensimmäistä kertaa ja sen myötä saamme maahamme 35 uutta ohjaaja.

Tämä oli meidän näkyvää työtä, tapahtumia, koulutusta, sopeutumisvalmennusta, yhteistyöpalavereja, verkostoitumista ja edustamista. Kulisseissa viilattiin toimintasuunnitelmaa, valmistauduttiin tapaamisiin, vastattiin sähköposteihin, hiottiin vastinetta sanomalehteen, valmisteltiin esityksiä, puhuttiin puhelimessa, tehtiin somepäivityksiä, matkustettiin erilaisissa kulkuvälineissä, keitettiin kahvia ja ennen kaikkea kohdattiin paljon ihmisiä ja iloittiin hyvistä hetkistä ja onnistumisista!

Teksti Mirjami Koivunen, ADHD-liitto ry

Back to navigation