Etusivu | Adhd-tietoa | Tukea | Oppaat ja julkaisut | Ajankohtaista | ADHD-liitto | Yhteystiedot | Vertais- ja kokemustoiminta
Full version
Etusivu » Adhd-tietoa » Nuoret

Nuoret

Nuoruus on myllerryksien aikaa. Keho muuttuu ja tunteet kuohuu. En ole enää lapsi, mutta en vielä aikuinenkaan. Ajatukset harhailevat levottomasti, unohtelen aikatauluja ja niistä on vaikea pitää kiinni. Ennemmin pörräisin kaupungilla, kun jaksaisin istua koulutehtävien parissa. Rinnakkaisluokan Paula/Pekka kiinnostaa – mitähän se musta ajattelee? Voi ei, taas finni naamassa, paraneekohan tää iho koskaan? Nuoruus on monenlaista myllerryksen aikaa kaikille nuorille. Sinä et ole mitenkään yksi ja ainoa!

Adhd lisämausteena elämässä

Adhd lisämausteena voi tuoda oman säväyksen nuoruuteen. Se voi tuoda runsaasti lisää energiaa, jota toisten voi olla hankalakin joskus sulattaa. Se voi aiheuttaa myös itselle erilaisuuden tunnetta. Joskus olo voi olla suoraan sanottuna aika kurja – tuntuu ehkä, ettei sopeudu yhteiskunnan rajoihin ja voi kokea itsensä ulkopuoliseksi ja erilaiseksi.

Vaikeuksista voittoon yhdessä

Jos olo on kurja ja elämä tuntuu tökkivän pahemman kerran, niin älä epäröi hakea ja vastaanottaa apua. Jaksaminen on jakamista! Joskus jo kavereiden kanssa juttelu helpottaa kurjaa oloa. Vanhemmillakin on usein hyviä keinoja löytää yhdessä apua ”pattitilanteisiin”, jos vain annat heille mahdollisuuden tähän. Ei ole epätavanomaista, että joskus asiat vain kärjistyvät tai menevät niin umpisolmuun, että täysin ulkopuolinen apu on paikallaan. Apua voi saada vaikka ottamalla yhteyttä oman koulun kuraattoriin tai terveydenhoitajaan, paikkakunnan terveyskeskukseen, mielenterveystoimistoon tai Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelimeen puh. 116 111 (Katso myös netistä www.mll.fi/nuorille/lnpn/). Apua voi myös kysyä ADHD-liitosta.

Erilaiset kuntoutusmuodot (esim. toiminta- ja psykoterapia, neuropsykologinen kuntoutus) voivat myös olla hyödyllisiä palveluita ja niihin kannattaa tarttua, jos koet tarvitsevasi ulkopuolista tukea vaikeuksien voittamiseen tai toimintakykysi vahvistamiseen. Tällaisten mahdollisuuksien käyttöön ottaminen ei kuitenkaan aina välttämättä tunnu yksioikoiselta tai houkuttelevalta.

Olet ehkä kuullut puhuttavan ”nuoren sopeuttamisesta yhteiskuntaan”…tai vielä paremmin: ”palauttamisesta työelämään”! Tuntuuko motivoituneelta?! Tuntuuko siltä, että ollaan sinun asiallasi sinun tavoitteitasi ja näkemyksiäsi arvostaen? Vai kenties ennemminkin siltä, että joku tahtoo sinusta jotain hienoa, että tässä arvostellaan taas sinun tekemisiäsi?

Jos olet kohdannut tällaista suhtautumista tilanteessasi, ei kuitenkaan kannata heittää hanskoja heti tiskiin. Todellisuudessa kaiken tällaisen puheen takaa löytyy lopulta juuri sinulle suunnatut henkilökohtaiset tukitoimenpiteet, joiden tarkoituksena ei suinkaan ole sinun ”sopeuttaminen” tai ”palauttaminen” mihinkään, vaikka niin yleisesti puhutaankin. Olisi suuri vahinko, jos jäisit tuen ulkopuolelle etkä haluaisi antaa sille mahdollisuutta vain sen takia, että koet sen ärsyttävän itsetuntoasi tavalla tai toisella – olkoonkin, että esittelyt saattavat tuntua jopa loukkaavilta.

Päästessämme käsiksi itse (kuntoutus) prosessiin, se kuitenkin usein näyttäytyy hyvinkin mielenkiintoisena ja motivoivana tekemisenä henkilön itsensä kannalta – onhan kyse juuri sinun kokemusmaailmastasi, jonka parissa työskennellään! Prosessi lähtee liikkeelle siis juuri SINUN avulla. Osallistumalla konkreettisesti kuntoutussuunnitelman tekoon pääset vaikuttamaan oleellisesti myös itse toimintaan. Oma pyrkimys itsenäiseen elämään ja omien tavoitteiden saavuttaminen esimerkiksi ammatillisen- ja sosiaalisen elämän suhteen toimivat lähtökohtina sinun tukemisprosessissasi. Kalsealta kuulostavien ”kuntouttamistoimenpiteiden” suunnittelussa lähtökohtana on siis sinun tarpeesi ja tavoitteesi elämässäsi.

Kuntoutuksessa lähdetään liikkeelle nuoren omista tuen tarpeista, vahvuuksista ja voimavaroista. Vaikeuksilta tai ongelmilta ei suljeta silmiä, vaan huomioidaan se, että vaikeudet elämässä näyttäytyvät lopulta uudessa valossa, kun erilaisia vaihtoehtoja on pohdittu ja ratkaisuja työstetty yhdessä. Kuntoutusprosessi voi siis toimia erityisen voimaannuttavana kokemuksena ja antaa itseluottamusta elämässä selviytymiseen.

Erilaisista tukimuodoista voit löytää lisää infoa ADHD-liiton nettisivujen TUKEA -osiosta.

Back to navigation